Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Dacă șeful administrativului reșițean s-a bucurat de succes în ședința ordinară a Consiliului Județean Timiș, pentru proiectul vizând infrastructura feroviară, pe ruta Reșița Nord-Timișoara Nord, cu extensie Voiteni-Stamora Moravița frontieră, nu la fel s-a întâmplat în Caraș-Severin, unde s-a bătut apa în piuă inclusiv pe tema hidrogenului, a bateriilor și a firelor de curent!
Putem spune că Trenul lui Popa a fost îmbrățișat mai ușor de Timiș decât de Caraș. Aleșii timișenilor s-au lăsat ușor înduplecați de primarul Nelu Popa, la capitolul train-tram lucrurile mergând ca unse. În schimb, forul județean cărășean și-a tulburat valurile la ideea trecerii garniturilor.

Consilierul județean Ioan Crina a cerut explicații șefului județului, pentru că studiul nu face nicio referire la trenurile cu hidrogen. Romeo Dunca a răspuns că studiul face referire la infrastructură, la trenuri în general, urmând să se stabilească varianta cea mai bună pentru respectivul tronson, fie că va fi cu hidrogen sau nu. Consilierul aprecia că studiul face o estimare legată de costurile necesare pentru ca linia să suporte anumite viteze superioare, iar CFR-ul se va ocupa de tot, chiar dacă noi facem aceste studii și că „noi ne-am amestecat acolo unde nu este treaba noastră. Nu e niciunde vorba de trenuri cu hidrogen, de trenuri cu acumulatori, e strict electrificarea liniei. Aici asta se spune: protejăm mediul electrificând liniile. Și electrificând liniile putem ajunge la vitezele normale“. Crina remarca, de asemenea, faptul că linia este împărțită în două, Timișoara-Moravița fiind separat, făcând oricum parte din coridorul european, și Reșița-Voiteni. Cu toate împotrivirile, și CJ Caraș-Severin a votat, ultimul din cei 4, prefezabilitatea modernizării infrastructurii feroviare.

Din culisele proiectului

De partea Timișoara-Moravița se vor ocupa Căile Ferate, de Reșița-Voiteni – cele patru administrații, în parteneriat. Urmează să se decidă varianta cea mai rentabilă dintre garniturile cu hidrogen și cele cu acumulatori, dar un lucru e cert, trenul de Timișoara va pleca tot din Gara Reșița Nord

Legat de stadiul proiectului, din explicațiile primarului Ioan Popa, susținute în fața aleșilor timișenilor, am putut desprinde: „Noi acolo am comandat un studiu de prefezabilitate, studiul de fezabilitate și caietul de sarcini pentru proiectul tehnic. Reșița se ocupă de partea tehnică a acestui proiect mare, în consorțiul de 4 – Caraș, Timiș, Timișoara, Reșița. Metroul SA face lucrarea, am primit, am preluat prefezabilitatea, am transmis-o către Regionala CFR și către CFR Infrastructură București pentru puncte de vedere, ni s-a comunicat că este totul în regulă, pentru că ei sunt beneficiarii finali ai acestor lucrări. În consecință, urmează ca noi, cei patru, să validăm preSF-urile în ședințele de consiliu ale fiecărora, după care se trece la plata lor și se trece mai departe la etapa de SF. Adică ei practic lucrează la SF deja, dar depășim o etapă din 3. Din discuțiile pe care le avem cu cei de la CFR Infrastructură și cu Ministerul Transporturilor, proiectul va fi împărțit în două, tehnic: Timișoara-Voiteni-Stamora Moravița, linie dublă electrificată, va fi o parte pe care noi o vom preda la final, SF-ul către CFR Infrastructură, ca ei să-l gestioneze mai departe, și probabil îl vor finanța pe POR, pe Programul Operațional de Transporturi, fiind parte din TNT; și bucata Voiteni-Berzovia-Bocșa-Reșița ne-am asumat s-o facem noi până la capăt, adică să mergem pe procedură și pe proiectul tehnic, și pe execuție, este finanțată pe PNRR, suntem prinși în programul de finanțare, și ne vom ocupa noi de ea până la capăt. Noi le splităm în două, unul se duce către CFR Infrastructură, și-l duc ei mai departe, și celălalt noi îl vom duce până la capăt. La acest moment, cei de la Agenția Feroviară Română ne fac o analiză să vadă ce material rulant să punem pe această linie. Era ideea să punem trenuri pe hidrogen, există și posibilitatea să luăm trenuri pe acumulatori. Acumulatorii, pe calea ferată, pe infrastructura de transport, țin până la 600-700 de kilometri, deci s-ar putea să fie o soluție mai ieftină să mergem pe acumulatori, mai cu seamă că de la Voiteni putem să ridicăm catenara, Voiteni-Timișoara, să ne încărcăm și pe catenară până la Timișoara. În rest nu sunt alte probleme, lucrurile sunt în grafic, Metroul SA își face treaba foarte bine“.

Cu alte cuvinte, extensia nu va fi Voiteni-Moravița ci… Reșița-Voiteni, care se va face separat. Iar istorica gară Reșița Sud, cu toate modernizările, va rămâne tot în afara liniei, trenul de Timișoara urmând să plece, ca și acum, din Reșița Nord.

JCS-Antoniu Mocanu