Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Cea de-a șasea încercare a lui Romeo Dunca de a face toaletările drumurilor județene în regie proprie, economisind bani, a căzut, în favoarea firmelor care fac asta de 8 ori mai scump!

În discuțiile aprinse iscate în ședința consiliului județean, pe tema utilajelor propuse de șeful județului, liderul social-democraților, Ioan Crina, a subliniat că el nu se opune dezvoltării județului, ci doar că o vede diferit față de Dunca, reproșându-i acestuia: „Până achiziționați utilajele astea vă trece mandatul! De asta, efectiv, veniți cu niște chestii pompieristice. (…) Habar n-aveți cum se desfășoară lucrurile astea!“

Ce-i drept, nu e vorba de nimic pompieristic, mai ales că ne-au obosit urechile de câte ori am auzit refuzurile social-democraților de a aproba cumpărarea de utilaje care să scoată drumurile județului din nămeți și buruieni, pe bani mai puțini decât ar face-o firmele abonate la banul public.

Romeo Dunca, președintele Consiliului Județean, a explicat că folosirea utilajelor în regie proprie presupune costuri cu mult mai scăzute decât realizarea lucrărilor prin diferite firme. „Dacă aveam nevoie de o basculantă, ca să putem lucra cu aceste utilaje luam – de exemplu de la AquaCaraș sau de la altă societate comercială –, închiriam un operator. Și îi plăteam cu taxe cu tot 9.000 de lei pe lună. Pentru că noi nu putem să angajăm un operator, fiindcă nu ne lasă nivelul de salarizare și nu vine nimeni să se angajeze pentru 3 sau 4 mii de lei net, pentru că acest exercițiu l-am făcut de trei ori cu locurile care sunt vacante la Direcția de Drumuri Județene, pentru astfel de operatori. Nu vin pentru că posibilitatea noastră de a plăti salarii nu este la nivelul pieței. Închiriam, cu 10.000 de lei brut pe lună, aveam operator. Ne trebuia tocător, îl regăsim în proiect. Dacă ne trebuia o basculantă, n-aveam nicio problemă să închiriem o basculantă cu 120 de euro pe zi plus motorina, și o foloseam 4-5 zile pe lună, când aveam nevoie efectiv de ea. Aveam nevoie de trailer? Făceam o comandă pe bani la AquaCaraș care au cumpărat un trailer, îi puneam motorina și ne duceam utilajul și nu trebuia să-l ținem la noi în curte. Și în modul ăsta, drumul Reșița-Grădinari ne costa 100.000 de lei să-l toaletăm și pe o parte, și pe alta. Nu 800.000, cât am plătit noi la firma Atlas Marcaje.

Lecţii despre utilaje

Discuțiile au fost împinse până într-acolo încât Crina a încercat să-i dea lecții lui Dunca despre ce înseamnă utilaje: „Dar știți ce înseamnă un excavator și un buldoexcavator?“ Dunca i-a răspuns: „Dle Crina, știu să le și repar! Și știu să desfac, segmenții să-i scot de pe cilindru. Dvs nici asta nu știți! Ne punem aici să desfacem un motor jos, aici în piață? Demontăm o mașină și o punem și înapoi?“

Crina a răspuns afirmativ, râzând, apoi a întors-o ca la Ploiești, spunând că el e inginer, nu pune mâna, aduce mecanici și dă doar indicații.

Evident, inițiativa lui Dunca de a cumpăra utilajele a fost respinsă în bloc de social-democrați și de partenerii acestora, nu în favoarea toaletării economice a drumurilor județene, ci în favoarea celor care defrișează banii județului.

La sfârșitul ședinței, președintele a explicat că de fapt Crina, ca să nu voteze utilajele, a căutat doar nod în papură: „Utilajele sunt pentru toaletarea vegetației de pe marginea drumului. Și n-am renunțat, l-am pus din nou pe ordinea de zi, știam că n-o să treacă, pentru că acolo nu este niciun interes. Argumentațiile dlui Crina că avem tractorul, dar n-avem operatorul, sunt ca și când nu te gândești să fii cowboy că nu ai cal. Îți cumperi cal întâi, dup-aia te apuci să călărești! Dacă n-ai cal, nici nu poți să înveți.“

JCS-A.M.