Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Lotizarea tronsonului Craiova-Lugoj, soluția potrivită pentru ca lucrurile să meargă mai alert!

În opinia ministrului Transporturilor, cei 300 km trebuie delimitați în trei loturi și anume: Lugoj-Slatina Timiș, Slatina Timiș-Balota și Balota-Craiova. Asta ar permite licitarea separată a unei autostrăzi pentru care există un studiu de fezabilitate cu durată de… patru ani. „Nu poți să ieși cu o singură licitație pentru un tronson de 300 km. Dacă stăm pe un lot, acest proiect are toate șansele să nu se întâmple. Când vrei asta, poți fi sigur că cei de la București nu vor să facă acel proiect. E exemplul pe care aș putea să-l dau oricând”, a declarat Grindeanu, prezent la Reșița.

Ministrul consideră ca rațională decizia lotizării, luată după consultări cu CNAIR. Proiectele abordate pe bucăți ar intra astfel mai repede pe făgașul normal pentru ca „să nu le mai poată da nimeni la o parte”, în exprimare proprie. „În situația dată, aceasta va fi decizia pe care mi-o asum și care va fi comunicată destul de repede, respectând cadrul legal”, a mai arătat Grindeanu.

În opinia sa, cel puțin pe domeniul Transporturi, România are nevoie să se schimbe legea achizițiilor publice, păstrând toate regulile europene, deoarece lucrările de mare infrastructură, și nu numai, sunt frânate prea mult de birocrație. Grindeanu a exemplificat cu situația ivită pe tronsonul Sibiu-Pitești, unde licitația a început în toamna lui 2020. Termenul pentru depunerea de oferte pentru lotul 3, singurul rămas neatribuit, era 7 februarie. Însă, în zilele premergătoare, a fost depusă o contestație la CNSC, iar termenul s-a amânat. De asemenea, în 2017, pe când era prim-ministru și-a întrebat colegii din Timiș de ce autostrada era întreruptă pe 14 km între Marginea și Holdea. A aflat că… prin zonă trec urși pe care nimeni nu-i mai văzuse de vreo 80 de ani, dar pentru care trebuia să se facă pasaj. Licitația s-a închis abia recent. „Nu se poate ca, până să începi efectiv să lucrezi, să stai atât în chestiuni care țin de hârtii sau să faci un pasaj pentru urși care nu există. Pachetul de modificări este gata, săptămâna aceasta am să le prezint și va urma decizia de a face aceste schimbări. Sper să mulțumească”, a declarat ministrul.

Referitor la autostrada Lugoj-Craiova, până la Slatina Timiș este o zonă unde lucrările nu sunt extraordinar de grele, bucata de la Slatina Timiș până la Balota e mai dificilă fiind zonă muntoasă, însă de acolo până la Craiova e o zonă mai simplă. „De aceea una e să licitezi cel puțin aceste trei loturi și, într-un final, va trebui abordată și zona muntoasă. Dar cum ar fi să intri totuși de la Lugoj sau Caransebeș pe o autostradă întreruptă poate o perioadă de timp pe bucata muntoasă, pentru ca de la Severin să urci iar pe autostradă până la București?”, a sintetizat Grindeanu.

Dorința sa este ca cele două proiecte importante pentru județele Timiș și Caraș-Severin, respectiv autostrăzile Lugoj-Craiova și Timișoara-Moravița, să meargă pe făgașul normal. Finanțările există, fiind asigurate fie din fonduri rămase din POIM, fie pe viitorul exercițiu bugetar prin Programul Operațional Transport. Ținta lui Grindeanu este ca, până la sfârșitul anului, să semneze contracte de 10 miliarde de euro pe toate tipurile de transport. O țintă considerată realistă, care ar asigura un front mare de lucru.

JCS-Ionel Ivașcu