Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Odată cu creşterea salariului minim brut pe economie, va creşte şi valoarea punctului de amendă.

La începutul acestui an, odată cu creşterea salariului minim brut la nivel naţional, a crescut şi punctul – amendă. Pentru că s-a decis ca situaţia să se repete din luna iulie 2014, şi sancţiunile contravenţionale vor avea alte valori, mai mari. Legat de sumele pe care contravenienţii trebuie să le plătească, şeful Serviciului Poliţie Rutieră, cms. şef Decebal Davidoiu susţine că, pe lângă faptul că unele dintre acestea reprezintă o povară exagerată pentru români, şi încasarea acestora reprezintă o problemă. Vrem sau nu, din prima zi a lunii viitoare vom plăti mai scum încălcările normelor legislative în vigoare.

Sancţiunile contravenţionale pentru abaterile de la normele de circulaţie vor fi majorate începând cu data de 1 iulie 2014, cuantumul acestora fiind stabilit de la 180 lei, până la un maxim de 1.800 lei, în funcţie de gravitate. Potrivit Codului Rutier (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată), amenzile contravenţionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amendă aplicate, iar un punct-amendă reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie.

Din data de 1 iulie 2014, salariul de bază minim brut pe ţară va fi de 900 lei lunar, şi, în consecinţă, de la aceeaşi dată punctul de amendă va creşte de la 85 la 90 de lei. Clasele de sancţiuni sunt corelate cu numărul de puncte-amendă, gradual: clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă; clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă; clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă; clasa a IV-a: de la 9 la 20 puncte-amendă; clasa a V-a: de la 21 la 100 puncte-amendă (contravenţii ce se aplică persoanelor juridice), iar valoarea amenzilor se încadrează, în funcţie de acestea, de la 180 la 9.000 de lei (numai persoane juridice).

„Raportat la puterea de cumpărare a românilor, la situaţia economică reală, unele dintre sumele prevăzute ca sancţiuni mi se par exagerate, în condiţiile în care efectul coercitiv este cel scontat. Referitor la amenzile pentru persoanele juridice, situaţia stă altfel, pentru că e mai ieftin să-şi achiziţioneze o trusă de semnalizare, spre exemplu, decât să pună în pericol viaţa participanţilor la trafic”, ne-a declarat comisarul şef Decebal Davidoiu, şeful Serviciului Poliţiei Rutiere Caraş-Severin.

În luna decembrie 2013, prin Legea nr. 203/2012 Codul Rutier a fost modificat ultima oară.

Flavius Rotariu