Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Calea ferată îngustă Reșița – Bocșa Montană – Ocna de Fier, rememorată de plăcuţe aniversare. Acestea au fost montate pe frontispiciul gărilor Reşiţa Nord şi Bocşa Montană prin bunăvoința Regionale CFR Timișoara, la inițiativa și cu sprijinul financiar al lui Dan Liuț, managerul Casei de Cultură din Bocșa. Astfel a fost marcată împlinirea a 150 de ani de la construirea liniei din care astăzi se mai văd câteva urme de terasament la Ocna de Fier!

Erau linii provizorii, care funcţionau o perioadă, după care erau demontate şi asamblate în altă parte. Ramificaţia de la Bocşa traversa perimetrul actual al oraşului, fiind demontată complet în anii ‘50.”, am aflat de la Bogdan Mihele, unul dintre iniţiatorii proiectului alături de Andrei Bălbărău. Ideea plăcuţelor a apărut anul trecut, când Dan Liuţ a promis că va face toate demersurile necesare. 

Linia de 31,3 km şi ecartament de 948 mm a fost deschisă traficului pe 12 iunie 1873, construcţia ei costând 25.000 de florini pe kilometru. Până pe 5 septembrie 1874, a servit pentru transportul la Reșița al minereurilor și produselor forestiere de la Ocna de Fier, al fierului brut produs la Bocșa și al varului și pietrei de var de la Colțan. La aceeaşi dată a fost deschisă linia normală Voiteni – Bocșa Montană, produsele fabricate în uzina reșițeană fiind aduse pe calea ferată uzinală până la Bocșa Montană, unde erau transbordate în vagoane normale. Între anii 1907 – 1908 au fost construite liniile ferate normale Oravița – Berzovia și Bocșa Montană – Reșița, formându-se astfel o cale ferată locală Oravița – Reșița, care a fost predată traficului feroviar la 28 noiembrie 1908.

JCS-Ionel Ivaşcu