REŞIŢA – Este situaţia tinerilor absolvenţi din judeţ, care, dacă au învăţat teorie, tot stau prost la capitolul practică.
Un nou proiect în materie de şomaj – care urmăreşte să coreleze oferta educaţională cu realităţile pieţei muncii – scoate de fapt în evidenţă punctele slabe ale sistemului de învăţământ cărăşean. Cât de pregătită este şcoala să se adapteze ofertelor de pe piaţa muncii?
„Sistemul de învăţământ din Caraş-Severin nu este neapărat făcut 100% pentru piaţa muncii. Pentru că până la urmă piaţa muncii este într-o continuă schimbare şi sunt meserii acum pe piaţa muncii care nu se fac în toate şcolile. Aici vă pot da un exemplu foarte simplu: la noi în judeţ sunt foarte multe întreprinderi de cablaje. Majoritatea tinerilor sau a celorlalte persoane care se îndreaptă spre ei nu au o calificare pentru domeniul cablajelor auto. Şi atunci normal că venind aceste instituţii cu meserii noi să nu poată să fie accesate în învăţământ. Pe de altă parte, majoritatea tinerilor, în partea teoretică, stau bine. Partea practică este mai problematică, în sensul că până acum n-au mai fost acele SAM-uri, adică şcoli de arte şi meserii, în care ei să aprofundeze partea practică a meseriei, să o înveţe. Ei au fost pregătiţi mai mult spre partea teoretică. Probabil din acest motiv angajatorii le cer, tot timpul, acea vechime. Încercăm, prin tot felul de metode, să-i ajutăm pe tinerii care nu au această vechime să poată s-o dobândească. Majoritatea lor sunt chiar bine pregătiţi, dar locurile fiind puţine, meseriile fiind, unele dintre ele, cu înalt grad de performanţă, este foarte greu pentru ei să le ocupe“, a precizat Caius Isac, directorul executiv al AJOFM Caraş-Severin, cu prilejul lansării proiectului „Observatorul pieţei muncii“. Iniţiativa este implementată în regiunile Vest şi Centru şi beneficiază de fonduri structurale nerambursabile de aproape zece milioane de lei.
„Au fost date mai multe legi, inclusiv cea a voluntariatului. Totul este ca şi patronii să-i lase pe tineri să acceadă în societăţile lor comerciale, să facă acest voluntariat. Până la urmă nu văd altă soluţie decât dacă se regândesc lucrurile, iar practica din şcoală şi din facultate să se facă la instituţii publice sau societăţi comerciale, cu acceptul conducătorilor sau patronilor acestora“, a mai precizat Caius Isac.
Proiectul angrenează agenţiile de şomaj din zece judeţe, inclusiv Caraş-Severin. Până în vara anului viitor, se va face instruirea a 100 de angajaţi ai acestora care să contribuie la punerea bazelor sistemului coordonat de colaborare interinstituţională care, pe baza realităţilor pieţei muncii, să ajute la formarea tinerilor în meserii care să aibă căutare.