Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Până la sfârşitul anului 2020, toate porturile de pe Dunăre vor fi modernizate, inclusiv cel de la Moldova Veche, susţine conducerea CN APDF SA Giurgiu.

Înainte de ’89, şlepurile acostau în portul Moldova Veche încărcate cu materiale feroase, bolţari şi lemn de mină, necesare pentru buna desfăşurare a activităţii de la întreprinderea minieră Moldomin, şi plecau încărcate cu minereu de cupru. După 25 de ani de la Revoluţie, aici se mai descarcă doar 20.000 de tone de marfă pe an, deşi insfrastructura portuară permite operarea a peste 400.000 de tone. Despre turişti, nici nu poate fi vorba, unul dintre motive fiind şi acela că, în zonă, există puţine unităţi de cazare, iar infrastructura rutieră nu este în ceea mai bună stare.

Despre toate acestea, dar şi despre strategia de dezvoltare a portului s-a discutat, miercuri, în şedinţa Colegiului Prefectural. La discuţii a fost prezentă şi conducerea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale S.A. Giurgiu (CN APDF SA Giurgiu), în a cărei administrare se află şi portul de la Moldova Veche, şi care, încă de la începutul şedinţei, a fost apostrofată de liderul de sindicat Nicolae Drăgan.

„De 24 de ani, statul, pe care dumneavoastră îl reprezentaţi cu excelenţă, nu a făcut nimic pentru dezvoltarea economică şi turistică a acestui port. Sunt profund dezamăgit că în toţi aceşti ani nu s-a întâmplat nimic, şi că pe la conducerea instituţiei pe care dumneavoastră o reprezentaţi nimeni nu şi-a pus problema că această zonă poate fi dezvoltată din toate punctele de vedere, atât turistic, cât şi economic. Iar când spun economic, mă gândesc la pădurile acestui judeţ, la siturile arheologice pe care le avem, la oferta pe care judeţul o poate oferi prin dezvoltarea acestui port. (…) Rugămintea mea este ca dumneavoastră să fiţi purtătorul nostru de cuvânt la ministerul pe care cu onor îl reprezentaţi

(Ministerul Transporturilor – n.r.) pentru a face ceva şi pentru portul de la Moldova Veche. Pentru că, dacă am face o situaţie reală şi exactă, domnule director, ne-ar pica părul la toţi, la câţi bani a derulat acest minister în 24 de ani“, a declarat Nicolae Drăgan.

Deloc intimidat, Cristian Matei, directorul general al CN APDF SA Giurgiu, a explicat că, până la sfârşitul anului 2020 toate porturile de pe Dunăre vor fi modernizate, inclusiv cel de la Moldova Veche. „Dacă citiţi cu atenţie documentul pe care-l aveţi în faţa dumneavoastră, veţi vedea că există proiect pentru reabilitarea portului, iar dacă acest lucru nu s-a întâmplat în perioada 2007 – 2013, nu a fost pentru că nu dorit compania, ci pentru că Ministerul Transporturilor nu l-a considerat o prioritate.

În schimb, eu am reuşit să-l introduc în noul program, pe exerciţiul financiar 2014-2020, şi ca să vedeţi că nu vorbesc doar despre proiecte, vă spun că luna viitoare va fi gata primul ponton de acostare pentru Moldova Veche. Aici nu exista aşa ceva pentru că l-am luat şi l-am dus la Drobeta Turnu Severin, unde exista cerere de acostare, pe când la Moldova Veche nu“.

La rândul său, Dănuţ Ofiţeru, directorul general adjunct al companiei, a precizat că dacă nu există trafic în portul de la Moldova Veche, acest lucru nu se datorează lipsei de infrastructură.

„Infrastructura existentă în port permite operarea a 400.000 de tone de marfă. Noi, ca şi administraţie, punem la dispoziţia operatorilor economici infrastructura necesară, acest lucru însemnând: construcţii hidrotehnice, asigurarea adâncimii de operare la nave şi celelalte facilităţi, reţele, utilităţi. Deci, nu noi atragem în mod direct fluxul de marfă. Marfa este dată de condiţiile economice ale zonei, sau de condiţiile economice internaţionale. Singura pârghie prin care această administraţie poate influenţa traficul de marfă este pârghia comercială. Şi ca să vedeţi că din partea noastră există bunăvoinţă, pentru a stimula şi a atrage operatorii economici să aducă marfă în porturi, noi am rămas la tarifele din anul 2007. Nu vă spun cu ce implicaţii, pentru că această criză ne afectează şi pe noi. Iar acest lucru înseamnă disponibilizare de oameni. Nu vă închipuiţi cu ce efort ţinem cei şase oameni în portul Moldova Veche, pentru că el produce în momentul de faţă 200.000 de lei şi consumă 350.000 de lei“.

Roxana Bălan Nafiru