Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Ministrul Mediului a promis acest lucru la Reşiţa, vorbind despre noile aplicaţii de monitorizare a pădurilor, care vor permite oricui să verifice inclusiv transporturile de lemne. În cazul lor, vor exista câte trei poze în sistem, lucru care nu va permite ca, pe aceleaşi acte, o maşină să transporte de două ori!

Prezent recent la Reşiţa, Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurii, a vorbit despre aplicaţiile care monitorizează pădurea 24 din 24 de ore şi despre accesul nestingherit al oricărui cetăţean la toate informaţiile din sistem: „Pentru că am fost într-un judeţ cu o bogăţie foarte mare de aur verde, vreau să vă asigur că suntem pe ultima sută de metri cu operaţionalizarea SUMAL-ului, astfel încât în această perioadă când funcţionăm concomitent şi cu SUMAL 1, şi cu SUMAL 2.0, la finalul celor 120 de zile vom avea cel mai important şi mai profesionist şi mai modern sistem de urmărire a materialului lemnos din Europa, care va reuşi să aducă mari avantaje statului român şi mai ales pădurilor din România. Şi vreau să fac o precizare: şi în 2008, şi în 2016, ambele versiuni ale SUMAL-ului au avut ca perioadă de implementare această durată de 120 de zile până să intre Hotărârea de Guvern care a fost dată aşa cum ne-am asumat, la finalul lunii iunie. Mă bucur foarte mult că prin SUMAL, 24 din 24 de ore, pădurea va fi monitorizată şi evident toţi românii vor avea transparent acces la toate informaţiile din sistem, prin aplicaţiile care vor fi construite. Şi aici mă refer la Radarul pădurii, Inspectorul Pădurilor şi orice altă aplicaţie care poate fi construită“.

În acest context, oficialul de la Mediu a ţinut să mulţumească ministrului Marcel Vela şi tuturor instituţiilor din subordine, pentru parteneriatul avut pe Scutul pădurii, pentru efortul şi munca depuse. După mulţumiri, Costel Alexe a cerut silviculturii româneşti să-şi cureţe pădurea de uscături: „Eu ca ministru am admis, încă de la preluarea mandatului, că nu există păduri fără uscături. E valabil şi în silvicultura românească, am făcut un apel public la cei de la Romsilva sau cei pe care-i avem în Gărzile Forestiere, să scape de aceşti colegi care nu fac cinste silviculturii româneşti, la fel cum am aşteptări ca instanţele de judecată din România să-i pedepsească pe toţi cei care greşesc, indiferent de care parte a baricadei se află: fie că sunt cei care comit infracţiuni, tăind sau transportând ilegal, fie că sunt angajaţi ai Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor sau din Romsilva, care din păcate şi-au uitat misiunea. (…) Şi vreau să cred că, în ţara asta, toate instituţiile deconcentrate de la nivel de judeţ, Direcţii Silvice, inspectori ai Gărzilor Forestiere, colegii din Ministerul de Interne, de la Finanţe, ANAF, parchete, îşi vor face datoria şi-i vom pedepsi pe toţi cei care comit ilegalităţi“.

Ministrul Mediului a subliniat faptul că legile nu sunt facultative, ci obligatorii pentru toată lumea, indiferent despre ce cantitate de lemn este vorba: „Fie că transporţi cu trenul, cu TIR-ul, cu camioneta sau cu căruţa, legislaţia trebuie respectată de toţi. În acest moment, în actuala şi vechea versiune a SUMAL-ului, toţi cei care transportau material lemnos cu camioneta, nu erau înregistraţi. Evident că nu aveau cod unic şi puteau să transporte la nesfârşit, la fel cum puteau să transporte, cu un aviz, chiar de mai multe ori. În momentul de faţă, cu sistemul de urmărire a materialului lemnos SUMAL, actuala versiune, fie că transporţi cu TIR-ul, fie că transporţi cu camioneta şi eşti operator privat şi tai dintr-o pădure privată, trebuie să respecţi legea. În momentul în care, însumat, ai ajuns la cantitatea de 20 de metri cubi de material lemnos, automat eşti înregistrat în SUMAL şi de fiecare dată, prin GPS, când ai plecat de la locul de tăiere, până în depozitul primar sau secundar, eşti monitorizat. Trebuie informaţi toţi cetăţenii României că, prin noul SUMAL, 24 din 24 de ore, nu doar că vom monitoriza toate cantităţile de material lemnos care vor fi transportate în România, prin GPS, ci vom şti exact şi care sunt cantităţile de material lemnos din depozite. Apoi, ceea ce nu avem astăzi şi vom avea în noul SUMAL, vom şti exact şi traseul pe care se efectuează acest transport, şi mai ales la plecarea din pădure, de la locul de tăiere, eşti obligat să încarci trei fotografii în sistem, din faţă, lateral şi spate, astfel încât dacă întâlnim un transport de material lemnos pe străzile României, intrăm pe Inspectorul Pădurii, introducem numărul maşinii, şi în acel moment aflăm la ce oră a plecat din pădure, ne arată exact cantitatea de material lemnos aflată pe mijlocul de transport şi, ce e mai important, vedem şi cele trei fotografii. Pentru că atunci când cari, cum se întâmpla astăzi, de două ori cu acelaşi APV, mai aveai şi o haltă intermediară. În momentul de faţă, poţi vedea exact şi aranjarea acelor buşteni pe transport“, a încheiat ministrul Alexe.

JCS-Antoniu Mocanu