Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – În asaltul de întrebări al jurnaliştilor de la conferinţa susţinută cu prilejul vizitei ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la Oraviţa, de zilele trecute, un subiect pus sub lupă a fost starea deplorabilă a gărilor.

Este motivul pentru care ministrul l-a convocat şi pe Alexandru Simu, directorul Regionalei CFR Infrastructură, care a precizat: „CFR Infrastructură convoacă după data de 15 aprilie 2019 Consiliul Tehnico-Economic al companiei pentru avizarea expertizei pentru gara din Timişoara. În paralel, am înţeles că se va da acordul de mediu pentru studiul de fezabilitate a liniei coridorului 4, ramura sudică, Arad – Timişoara – Lugoj – Caransebeş. Am pregătit şi procedura de lansare pe SEAP a caietului de sarcini proiectare şi execuţie la clădirea de călători din Gara Timişoara şi sper ca până în 2021, să o finalizăm“.

Pentru Gara de Nord din Reşiţa, Simu a dat asigurări că şi acest obiectiv este cuprins în planul de investiţii pe anul în curs: „Gara din Reşiţa, la fel, cea din Nord, că Sudul e pe fonduri europene, avem anul acesta expertiza. În planul de investiţii pe surse proprii din 2019 am cuprins şi gara din Reşiţa şi gara din Băile Herculane, care e monument istoric. Noi o întreţinem, tocmai de aceea ne-am propus să o reabilităm cu investiţii, fiindcă este o lucrare amplă. Vrem să facem şi peron şi copertine, călătorii nu trebuie să stea în ploaie sau în soare“.

Întrebat despre renovarea gării Oraviţa, tot monument istoric, ministrul Cuc a intervenit, spunând că intenţionează să opereze schimbări legislative, valabile pentru toate gările din România: „Încă din anul 2017 am văzut că, din păcate, CFR Infrastructură nu se mobilizează pe anumite gări, aşa cum ar trebui să se mobilizeze, fie din lipsă de finanţare, cum motivează, fie că nu sunt eligibile pe fonduri europene. Mai mult ca sigur, voi face o iniţiativă legislativă prin care, acolo unde CFR Infrastructură nu poate interveni să modernizeze gara, dacă unitatea administrativ teritorială pe raza căreia se află această gară doreşte să investească, dăm gara la UAT-ul care doreşte să investească, cu condiţia să nu schimbe destinaţia gării, chiar dacă ştiu că sunt anumite supărări în cadrul CFR-ului că aş lua din patrimoniu şi le-aş da numai unora şi altora obiectul de activitate, iar după aceea să se mai plimbe efectiv pe-acolo, n-aş rămâne cu gările în stadiul în care suntem acum. Nu sunt fonduri şi nu sunt proiecte destule? Le luăm şi le dăm la administraţia locală, care poate să le facă, le dăm în concesiune, dar rămâne gară, nu să ne trezim că facem supermarket sau altceva. Gările nu pot să rămână aşa. Am avut nenumărate solicitări. Pe de altă parte, recunosc că am mai dat anumite bunuri din patrimoniul public al Ministerului către autorităţile locale dar, în general, s-au făcut prin proiecte de legi. Când am iniţiat o Hotărâre de Guvern a fost destul de greu, abia am reuşit să iau avizele. Sunt determinat să iau o asemenea măsură, fiindcă nu pot să stau la nesfârşit să aştept tot felul de strategii, să avem tot felul de blocaje administrative, ca să nu putem renova gările aşa cum trebuie“.