Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Pentru că aduce pierderi, spune CFR-ul, însă societatea de căi ferate nu face nimic pentru rentabilizare

Căile Ferate Române organizează (pentru a câta oară?), în 19 august, la Bursa Română de Mărfuri (BRM), licitaţie publică cu strigare pentru închirierea a 1.016,2 km de cale ferată (29 secţii CF), ce aparţin infrastructurii feroviare neinteroperabile. Ca de obicei, printre acestea, se numără şi Semmering-ul bănăţean. De ce licitaţie după licitaţie? Pentru că este mai simplu să scapi de angajaţi, de şine şubrede şi traverse ce trebuiesc înlocuite, decât să faci o investiţie minimă într-un traseu ce poate deveni o emblemă turistică.

Oare cei de la CFR ştiu că numărul turiştilor care călătoresc pe calea ferată Anina-Oraviţa a crescut foarte mult? Români şi străini. Sute de oameni împânzesc în weekend-uri peroanele gărilor din Oraviţa şi Anina, motiv pentru care s-au deschis, de exemplu, standuri cu suveniruri în ambele gări. Am fost sesizaţi la redacţie asupra faptului că duminica trenul circulă o singură dată şi că ar trebui suplimentat numărul călătoriilor. O altă problemă ţine de proasta organizare a lucrurilor, deoarece mulţi turişti care pleacă din Oraviţa ajung în Anina şi sunt nevoiţi să îşi comande taxiuri pentru a se întoarce înapoi. Acelaşi lucru se întâmplă cu cei care pleacă din Anina.

Oamenii sugerează CFR, prin intermediul Jurnal CS, să ia măsuri pentru ca trenul să oprească de câteva ori pe traseu pentru a se putea face fotografii. Preţul biletului este 10 lei, dar sunt mulţi care susţin că ar trebui mărit acest preţ, oferite minime condiţii şi lucrurile vor merge bine. Sunt lucruri ce pot fi puse în practică, dar care vor rămâne doar la stadiul de cerinţe atâta timp cât CFR adoptă licitaţiile drept unică soluţie pentru Semmering-ul bănăţean.

Ar fi de neiertat ca după alegerile prezidenţiale calea ferată Anina-Oraviţa să fie închisă şi să dispară treptat la fier vechi. Chiar ar fi trist ca de pe această linie ferată istorică, a cărei frumuseţe captează şi tunelurile Timpului, trenul să ajungă să circule doar pe Semmering-ul din albumele cu fotografii…

Nina Curiţa