Trenul cu hidrogen și noul spital își caută luminița - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Deși există voci sceptice legate de cheltuieli inutile făcute de Reșița și județ vizavi de trenul cu hidrogen sau de finanțarea noii unități sanitare, șeful judeţului, Romeo Dunca, ne asigură că lucrurile avansează!

Totul a început cu discuțiile purtate la nivel de județ, pe marginea închiderii liniei de credit contractată cu CEC Bank, în 2012, în cuantum de 100 de milioane de lei, prin rambursarea integrală, anticipată, a soldului de 9,2 milioane de lei, reprezentând zece rate. Banii vor fi acoperiți din excedentul bugetar al Consiliului Județean, rămas de anul trecut. Președintele CJ, Romeo Dunca, a explicat de ce a avut inițiativa acestui proiect: „Bugetând acești bani, practic îi avem în cont, și în loc să-i ținem, să dăm în fiecare lună câte un milion, vom rambursa acest credit integral. Vom obține și o economie de dobândă de aproximativ 300.000 de lei și ne vom reduce foarte mult gradul de îndatorare. Și vom putea să contractăm, în momentul în care va fi necesar, eventual o linie de credit, dacă nu vom identifica sumele suficiente pentru spitalul modular. Între timp, pentru acesta am mai găsit niște sume de bani“.

Consilierul Ioan Crina (PSD) s-a declarat surprins de această decizie: „Mă uimiți! De când sunteți președintele Consiliului Judeţean, renunțăm la fonduri europene, închidem societăți, renunțăm la credit! (…) Așa vedeți dvs luminița?“. Crina considera că ar fi fost mai bine ca banii din credit să fie folosiți anul acesta pentru alte obiective, nu să fie rambursați în avans, acum, la început de an.

Romeo Dunca a explicat însă că banii sunt deja în buget, iar destinația lor nu poate fi schimbată, însă administrația județeană ar putea lua, pe viitor, credite mai avantajoase: „Acești bani sunt bugetați pentru plata creditului, deci nu ne putem atinge de ei. Noi banii aceștia și anul trecut i-am avut puși deoparte, aferenți tuturor ratelor până la sfârșitul anului. Exact același lucru avem să-l facem acum… Dar n-o să așteptăm să plătim în fiecare lună câte un milion, plus dobânzi pentru banii care stau la noi în cont. Îi plătim toți și vom fi într-o situație mai avantajoasă, să luăm un credit în condiții și mai bune, doar atunci când vom avea efectiv nevoie“.

Ioan Crina a mai dezvăluit și câteva din umbrele PNRR-ului, explicând că, în cazul trenului cu hidrogen, beneficiarul clar este CFR-ul. Județul doar cheltuie bani. Cât despre spital: „Se fac 25 de spitale, iar lista este de 50. Și Reșița nu este acolo“, preciza Crina.

„Atunci când zbor, sunt situații în care mă uit numai înainte, să ajung repede la lumină, declara Dunca pentru a arăta că nu acordă atenție lucrurilor care l-ar putea abate din drum. Eu zic că mergem înainte cu toată forța! Stăm mai bine decât anul trecut, pot să vă spun că a început și lucrul. Dl Grindeanu a dat dispoziție celor de la CFR Infrastructură din Timișoara – pentru că cei de la SC Metroul au nevoie de toată baza, de toată documentația acestei linii – să-și dea tot concursul și s-au alocat și câțiva oameni care să pună toate documentele la dispoziția SC Metroul. Lucrăm la Spitalul Județean, acum vom închide procedura, banii i-am alocat, veți vedea la bugetul viitor. Am alocat banii și pentru spital, și pentru studiul de fezabilitate de la tren. Pentru noul spital avem deja 12 milioane de euro disponibili în bugetul viitor. Am făcut manevra asta cu plata în avans pentru că acum putem închide acest credit ca să coborâm gradul de îndatorare pentru a deschide o linie de credit la care să apelăm dacă va fi nevoie, că poate la următoarea rectificare vom mai primi niște bani. Deocamdată, cu cele 12 milioane de euro ca și cheltuieli eligibile, putem începe procedurile de licitație. Eu zic să vă pregătiți filmele, ca să facem niște poze prin noiembrie, la spitalul modular“, a încheiat, optimist, oficialul.

JCS-Antoniu Mocanu