REŞIŢA – Doi dintre angajaţii acuzaţi că ar fi agresat luna trecută un om al străzii scandalagiu, în incinta Unităţii de Primiri Urgenţe, plătesc pentru gestul lor cu 10 la sută din salariul pe o lună!
Vâlva mediatică stârnită recent de filmuleţul postat online, în care un om al străzii a fost scos afară cu mătura de la Urgenţe, a determinat conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă Reşiţa să dispună o anchetă riguroasă de către Comisia de Disciplină. După aproape două săptămâni, timp în care au fost analizate rapoarte şi au fost intervievaţi cei implicaţi în acest caz, în care s-a autosesizat şi Poliţia Municipiului Reşiţa, s-a dat şi decizia de sancţionare a doi dintre cei trei angajaţi. Pedeapsa pecuniară este, de fapt, un avertisment pentru toate categoriile de personal din cadrul spitalului, aşa cum a subliniat, într-o conferinţă de presă, managerul SJU Reşiţa, Waldemar Murgu: „După ce Comisia de Disciplină mi-a înaintat un raport, s-a propus sancţionarea a două dintre cele trei persoane. După se vede şi pe filmare, una dintre persoane nu are absolut nici un fel de tangenţă cu acel domn care aştepta la UPU. Acei doi angajaţi au fost sancţionaţi cu câte 10 la sută din salariu, timp de o lună. Cred că va fi un mesaj foarte bun pentru toate categoriile de personal, în sensul în care trebuie să respectăm pacientul, regulamentele şi procedurile interne“.
Managerul Waldemar Murgu a spus că după sancţiunile aplicate celor doi angajaţi a prelucrat absolut tot personalul pentru ca aceste situaţii să nu se mai repete. Pe de altă parte, el a ţinut să pună pe tapet şi situaţiile în care personalul este agresat: „Personalul medical este, de multe ori, agresat, jignit, insultat şi, de multe ori, suportă comportamente incredibile. De aceea, mă gândesc foarte serios să găsim o soluţie, să mai angajăm suplimentar câţiva oameni de pază, să fie doi oameni pe schimb. Nu se poate ca la UPU să vină câte 20 de aparţinători care să stea pe capul medicului care, efectiv, nu va putea să-şi desfăşoare activitatea în aceste condiţii, dar mai ales jignit şi insultat. Încercăm să fim echidistanţi atât faţă de angajaţii noştri, cât şi faţă de pacienţii care vin cu sesizări. Mai mult decât atât, Comisia de Disciplină nu se întruneşte ocazional. Aproape în fiecare săptămână, orice sesizare, mai mică sau mai mare, este supusă acestei comisii. Pacienţii, toată lumea trebuie să ştie că noi dăm curs oricărei sesizări. Noi sperăm ca aceste sesizări să fie cât mai puţine sau deloc, fiindcă trebuie să înţeleagă toată lumea că trebuie să-şi facă treaba. Pentru că avem şi extrema cealaltă, ne vom adresa şi noi instanţei vizavi de toate aceste cazuri. Nu e admisibil ca personalul angajat al Spitalului Judeţean să fie bruscat, înjurat, jignit. Este inadmisibil. Iar dacă ei vor greşi, vor plăti, bineînţeles, cum au plătit şi acum“.
Pentru a demonstra că şi cealaltă extremă merită întreaga atenţie, managerul SJU Reşiţa a exemplificat un caz: „A venit la mine o doamnă împreună cu soţul şi mi-au spus că un anumit domn medic nu i-a administrat tratamentul adecvat. Sincer, am rămas şocat, am crezut că-i medic, n-aveam de unde să ştiu. Nu era, bineînţeles că nu, dar cum putem noi să analizăm dacă a fost acel tratament corect sau nu, dacă noi nu avem cunoştinţele necesare. Este foarte simplu să arunci cu noroi şi după aceea să taci din gură. De aceea, cred că respectul trebuie să fie reciproc. Nici o sesizare nu a rămas nesoluţionată sau fără răspuns şi am luat măsuri de fiecare dată“.
În cazul celor doi angajaţi sancţionaţi, Murgu a specificat că sancţiunea a fost dată pe fondul nerespectării procedurii, nu din alte cauze: „Dacă ne uităm cu atenţie la film, vedem că nu e chiar aşa (n.r. – cum exagerează comentatorii online), dar nu mai contează, n-au respectat procedura şi pentru asta au fost sancţionaţi“.
Murgu a mai adăugat că în orice situaţie similară incidentului mediatizat, conform procedurii, mai întâi trebuie anunţată Asistenţa Socială de la Primărie, apoi Poliţia Locală, iar după aceea persoanele respective vor fi transportate la Centrul de Zi de la Caransebeş. De asemenea, a explicat că aceşti “homeless” ajung de fiecare dată la UPU tocmai fiindcă au fost ajutaţi de personalul angajat, au fost spălaţi, dezinfectaţi, îmbrăcaţi, hrăniţi şi se folosesc de această locaţie ca de un fel de adăpost, ceea ce nu este normal. Altfel spus, parafrazând o celebră zicală „facerea de bine se sancţionează“.
JCS-Alexandra Gorghiu