Roata istoriei, semn de neuitare - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Ceea ce vedem în această imagine este o roată de tren produsă de combinatul reșițean în anii ‘70-’80. A fost amplasată în fața Bibliotecii Germane „Alexander Tietz” pentru marca astfel cei 150 de ani care au trecut de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu abur!

Dezvelirea a fost făcută de către Mădălina Chiosa, viceprimarul Reșiței, Romulus Ioan, directorul TMK Artrom Reșița și Andrei Bălbărău, fondator al Muzeului Cineastului Amator.

Reșița a devenit și ajuns cea de astăzi prin oamenii ei, exemplu pentru multe comunități din sud-estul Europei. Orașul are și acum oameni „mișcători”, care au făcut posibilă amplasarea roții din fața bibliotecii germane. În trecut, Andrei Bălbărău propunea marcarea jubileului din 2022 prin montarea în spații publice a unor roți care se aflau în patrimoniul TMK Artrom Reșița. Anul acesta, cu prilejul deschiderii noului sezon expozițional la Salonul de Artă și Industrie al uzinei reșițene, s-a putut vedea pentru prima oară un bandaj de roată feroviară fabricată la Reșița. Adică o roată care simbolizează trecutul fabricației feroviare în cetatea de foc, pregătită pentru expunere prin grija directorului Romulus Ioan.

Încă din toamna anului trecut s-a dorit ca astfel de „roți jubiliare” să fie amplasate și în spațiul public. Pentru a face posibil acest lucru, alături de uzina reșițeană și de Andrei Bălbărău, au venit primarul Ioan Popa, Direcția Generală Învățământ, Cultură, Tineret, Sport și Culte, prin Liliana Dacica, și Direcția pentru Întreținerea și Repararea Patrimoniului Consiliului Local, prin directorul Daniel Călin. De asemenea, s-a implicat consilierul cultural al primăriei, Dorinel Hotnogu. Având sprijinul nemijlocit al arhitectei reșițene Ioana Mihăiescu și al lui Bogdan Mihele, instalarea unei „roți jubiliare” în spațiul verde de lângă Biblioteca Germană „Alexander Tietz” a devenit o certitudine și datorită donației făcute de către Fundația „Iancu de Hunedoara”.

Mulțumiri tuturor inițiatorilor și susținătorilor acestui demers de a amplasa acest bandaj de roată feroviară în Lunca Pomostului. Ea va rămâne un semn de neuitare pentru posteritate. Prezent la eveniment, expertul feroviar Radu Bellu a vorbit despre o veche locomotivă, aflată în prezent în București și depozitată într-o magazie care, adesea, devine „casă” pentru oameni ai străzii. Cum locomotiva în cauză are 6m lungime, expertul feroviar o vede amplasată în imediata apropiere a roții donate de TMK Artrom. De altfel Radu Bellu a scris o carte intitulată „Căi ferate dispărute”, pe care a lansat-o și la Reșița în cadrul simpozionului „Tezaurul cultural și tehnic al județului Caraș-Severin”.

JCS-Erwin Țigla