Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Neînţelegerile dintre municipalitate şi operatorul Telekom vizavi de închirierea clădirii Poştei Vechi ne-au adus în pragul mutării Evidenţei Persoanei, Asistenţei Sociale şi Achiziţiilor Publice.

Cea mai recentă şedinţă ordinară a aleşilor reşiţeni a readus în discuţie locaţiile Poştei, în care funcţionează diferite servicii din subordinea municipalităţii. Primarul Ioan Popa vorbea despre nepăsarea celor de la Telekom, care îşi negociază cu un operator de telefonie mobilă ieşirea de pe piaţă. Astfel că acum, la sfârşit de an, problema mutării serviciilor de la Poşta Veche a devenit mult mai stringentă. Iar primul pentru care s-a găsit şi votat o locaţie este cel de Asistenţă Socială.

De fapt, perindarea serviciilor nu e o noutate. Buletinele au trecut de la Poliţie la Primărie, la Blocul 800, apoi s-au mutat la Poşta Veche. Tot acolo funcţionează Asistenţa Socială, mutată din corpul 1 al Primăriei, precum şi Achiziţiile Publice. Acum, trebuie mutate din nou, care încotro.

„E o informaţie publică importantă faptul că din cauza inconvenientului cu relaţia proastă cu Telekomul, trebuie să ne mutăm de la Poşta Veche, a explicat primarul Ioan Popa. Şi asta înseamnă relaţionarea cu partea de social, cei de la Direcţia de Asistenţă Socială se vor muta în Muncitoresc, în spatele locaţiei unde era fostul Cinematograf «Muncitoresc», unde este Generală 1. Acolo vor fi noile birouri ale Asistenţei Sociale, în decurs de câteva zile, săptămâni. La Direcţia de Asistenţă Socială erau 140 de angajaţi, acum mai sunt vreo 60. Iar partea de Evidenţa Populaţiei – buletine şi partea de certificate de căsătorie – se va muta vizavi de Poliţia judeţeană sau în clădire cu Poliţia Locală, în Luncă. Asta la fel, estimăm, cam în două-trei săptămâni. Mai avem de mutat de acolo Direcţia de Achiziţii Publice, dar asta nu are o legătură directă cu publicul şi încă nu ne-am gândit unde o mutăm“.

Şeful administrativului reşiţean ne-a explicat cum s-a ajuns astăzi la o asemenea situaţie: „Pentru că în 2014, în urma unor studii pe care le-a comandat Telekom, firma germană, s-a considerat că această clădire, Poşta Veche, are risc seismic clasa A. Şi în consecinţă, în Consiliul de Administraţie, dânşii n-au mai acceptat să prelungească contractele de închiriere. Noi am cerut o altă opinie şi acele evaluări au fost făcute pe genunchi, ca să zic aşa, şi avem cunoştinţe că în foarte multe locaţii din România s-a întâmplat aceeaşi evaluare. Clădirea nu are risc seismic, dar n-au mai vrut să semneze contracte. Şi eu, când am venit în vara lui 2016, la Primărie, m-am trezit cu Asistenţa Socială deja acolo, care n-avea plătită chiria de vreo doi ani şi jumătate, pentru că n-avea contract. Din momentul ăla eu, în acest parcurs de trei ani, am încercat periodic să le propun trei lucruri: să ne facă un contract de închiriere pentru viitor; şi să vedem cum rezolvăm trecutul, probabil în instanţă era cea mai corectă decizie, pentru că noi nu puteam plăti nişte bani pe nişte cheltuieli anterioare, din anii anteriori, pe care nu-i aveam bugetaţi, şi numai o sentinţă mă putea obliga să plătesc aşa ceva; şi le-am solicitat inclusiv să le cumpărăm această clădire, cu plata în două tranşe, în doi ani. Au refuzat sistematic fiecare din aceste propuneri, iar la sfârşitul lunii noiembrie ne-am trezit că nu avem nici căldură, pentru că neplătind nimeni gazul, s-a sistat furnizarea acestuia“.

Fiind vorba despre o instituţie publică, municipalitatea nu putea plăti legal vreo chirie în lipsa unui contract. Aşa se face că serviciile respective au stat acolo fără să plătească nimic, însă Primăria nu a aşteptat fără să facă nimic: „Avem documente de schimburi de date între noi şi Telekom, care pot să justifice faptul că noi am încercat şi am avut toată bunăvoinţa. (…) Ei ne-au dat în judecată, suntem în proces cu ei. Din ce-mi amintesc eu, este vorba de o sumă care se situează undeva la 700-800 de mii de lei, pe toată perioada“.

Primarul ne-a explicat şi de ce s-a aşteptat atât până s-a făcut pasul decisiv: „Eu am sperat până în ultimul moment că vor accepta cel puţin să ne vândă clădirea şi atunci nu ne-am fi mutat. Pentru că nimănui nu-i place să se mute dintr-un loc în altul. Acolo avem baze de date, avem conexiune de internet, nu te joci cu datele personale“.

Antoniu Mocanu