Regele Ferdinand, 96 de ani de istorie - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Pe 14 septembrie 1926, CFR recepționa prima locomotivă cu ecartament normal produsă la Reșița! Aceasta avea numărul de exploatare 50.243, fiind denumită „Regele Ferdinand”!

Recepția avea loc după primul parcurs de probă, făcut în prezența regelui Ferdinand, a reginei Maria și a principesei Ileana la 10 iunie pe traseul Reșița – Bocșa Montană. Au participat primul ministru Alexandru Averescu, inginerii Constantin Orghidan și Adalbert Veith directorul general, respectiv administratorul delegat al UDR, ing. Ștefan Pretoianu, director general CFR, și gr. Paul Angelescu. „Locomotiva pornește elegant, ușor, condusă de personalul CFR care a luat în primire mașina. Este un moment înălțător și emoționant. În ochii multora se văd lacrimi”, era descris evenimentul în Buletinul Căilor Ferate din septembrie 1926.

„Locomotiva a fost fabricată după proiectele locomotivei germane G-10, seria 50.100, modernizată și adaptată pentru condițiile locale. Îmbunătățirile au fost aduse proiectului inițial de către Biroul Tehnic al UDR și, datorită acestor îmbunătățiri, locomotivele seria 50.100 se vor ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme. Acest tip de locomotive putea tracta trenuri de 1150 de tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri de marfă de până la 1790 de tone cu o viteză maximă de 45km/h”, aflăm de la Bogdan Mihele.

Din aceeași sursă, reținem că probele efectuate la aceste locomotive au dat rezultate foarte bune în privința calității de putere și a prestațiilor. Datorită acestui fapt s-a hotărât continuarea acestei serii la UDR, iar din anul 1928 și la Uzinele Malaxa din București. Între 1926 și 1943, au fost produse 520 de locomotive din seria 50.100, dintre care 261 au fost fabricate la UDR. Locomotiva 50.243 Regele Ferdinand a fost casată în perioada comunistă la Combinatul Chimic Victoria – Făgăraș, din ea supraviețuind doar placheta cu inscripția „Iuțeala maximă 60 km pe oră”, prezentă în colecția personală a lui Bogdan Mihele.

JCS-Ionel Ivașcu