Popa vrea trenurile pe hidrogen şi noul spital - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Pus să prioritizeze proiectele pentru finanţarea PNRR, edilul le-a ales pe cele două!

În cadrul unei discuţii purtate cu reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării, primarul Ioan Popa a subliniat că e conştient – cum spunea şi ministrul Ghinea, că PNRR nu e Moş Crăciun – că trebuie prioritizate proiectele care ar putea accesa parţial sume din PNRR. Edilul s-a gândit, pentru noi, la trenurile pe hidrogen şi la noul spital judeţean.

„Va trebui să prioritizăm şi noi, se prioritizează şi la nivel naţional, spune Ioan Popa, primarul Reşiţei. Şi, evident, sunt nişte guideline-uri care vin de la Bruxelles, care ne spun cam unde se pot aloca resurse financiare. Şi aici noi ne-am focusat în primul rând pe reabilitarea, modernizarea căii ferate Timişoara-Voiteni-Stamora Moraviţa-TNT şi conexiune de la Voiteni cu Reşiţa, o cale ferată care merge cam pe aceeaşi viteză din 1934. Ne apropiem de suta de ani de când se circulă mai prost decât în primii 10-20 de ani, şi vrem să achiziţionăm materiale rulant cu propulsie pe hidrogen. Din fericire, acest proiect a fost prins, cu subiect şi predicat, în PNRR, e un proiect mare, e un proiect care generează practic conexiuni între Banatul de Munte şi Banatul de Câmpie. E un proiect în care am făcut un protocol împreună cu Consiliul Judeţean Caraş, Consiliul Judeţean Timiş şi Primăria Timişoara, şi urmează ca el să conecteze practic Banatul de Munte chiar de aeroportul de la Timişoara. Ştim foarte bine că atunci când mergem undeva într-o ţară, indiferent unde, şi aterizăm într-un aeroport, e foarte important pentru cineva să poată găsi o soluţie foarte facilă să se mişte“. Edilul crede că „mobilitatea alternativă, mobilitatea eficientă şi prietenoasă cu mediul –şi aici mă refer la calea ferată – cred că ar trebui să fie o prioritate pentru ţara asta. Se pare că mai sunt şi alte proiecte care se derulează la ora actuală“.

În cazul nostru, pentru proiectul pe CFR, sunt disponibile 16,37 de milioane de lei, iar ofertanţii mai sunt aşteptaţi până marţi, 28 septembrie, la ora 15.00. Banii sunt disponibili pentru prestarea servicii de elaborare a studiului de prefezabilitate, a studiului de fezabilitate, întocmire a documentației tehnice pentru achiziția proiectului tehnic și pentru execuție. În plus, cine câştigă, trebuie să întocmească şi documentația în vederea obținerii finanțării proiectului în cadrul PNRR sau prin orice alt program de finanțare din ciclul financiar 2021-2027, în vederea realizării obiectivului de investiție “Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră”.

Noul Spital Judeţean

Şeful administrativului reşiţean le-a transmis celor de la Ministerul Dezvoltării că, după atâţia ani de extindere şi evoluţie a Reşiţei, este nevoie şi de un spital judeţean nou: „Spuneam şi celor din obştea pe care o administrăm în ultimii ani, noi la Reşiţa avem un spital judeţean cu trei staţionare, cum le numim, unul din 1937, unul din 1957 şi unul din 1975. Şi dacă ne-am uita la cadenţa de dezvoltare a oraşului şi la numărul de locuitori – în ‘37 avea 20.000, dup-aia 50.000, dup-aia 120.000 – evident că la aproape 50 de ani de la realizarea ultimului spital, este logic şi de bun simţ să te gândeşti să faci un spital judeţean nou, astfel încât el să corespundă pe standardele actuale de sănătate. Acest proiect îl facem tot cu Consiliul Judeţean. Deci noi, de la Primăria Reşiţa, am început să realizăm proiecte în parteneriat, în protocoale, cu diverse alte administraţii publice, am enumerat mai devreme patru, la spitalul judeţean două. Cam asta este ceea ce noi sperăm de la PNRR. Nu ne-am făcut iluzii la centuri – deşi avem nevoie de ele – sau la alte chestiuni de infrastructură rutieră, pentru că ne-am dat seama că sunt foarte multe proiecte importante şi că e suficient dacă reuşim să le facem pe astea două“.

JCS-A.M.