CARAȘ-SEVERIN – Explicațiile privind reabilitarea Liniei CF Reșița Nord – Voiteni și soarta trenului cu hidrogen au înghițit o cincime din timpul ultimei ședințe de Consiliu Local!
Având în vedere că din cele 41 de puncte aflate pe ordinea zi unuia i-au fost alocate 20 de minute de dezbateri (din cele 100 cât a durat ședința ordinară de joia trecută), indubitabil, subiectul e unul important și demn de consemnat! În fapt, sesiunea ad-hoc de întrebări și răspunsuri a prefațat aprobarea Studiului de Fezabilitate privind obiectivul de investiție „Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița Frontieră“.
Consilierul Bogdan Gaița (AUR) a solicitat un răspuns la întrebarea: care ar fi câștigul reșițenilor din acest proiect? „Bani aruncați pe studii de fezabilitate. În 5-7 ani această cale ferată nu știu dacă va mai exista, pentru că 20-30 de călători circulă în 2 vagoane. Nu cred că o să se urce nimeni cu schiurile de la Timișoara în tren să vină până la Reșița. Toată lumea are mașină sau alte mijloace de transport.“, și-a argumentat Gaița decizia (inițială) de a nu vota proiectul de hotărâre.
După ce a reluat istoricul acestui proiect de interes regional derulat în parteneriat de Primăriile Reșița, Timișoara și Consiliile Județene Caraș-Severin și Timiș, primarul Ioan Popa i-a explicat că nu poate fi vorba despre bani aruncați. „Banii pentru studiu îi vom primi, este stipulat în protocolul cu CFR Infrastructură. Vorbim de 1 milion de lei pentru fiecare dintre cele 4 entități. Banii încă nu i-am plătit. Atenție, nu am dat niciun leu, până la ora asta! Îi vom plăti și îi vom primi înapoi. Eu îi garantez domnului Gaița că banii pe care nu i-am dat încă, dar îi vom da, îi vom recupera imediat. În caz contrar îi dau o semnătură în alb că îi pun de la mine!“, a subliniat Popa.
Când lucrurile păreau lămurite pentru AUR, a urmat intervenția celor de la PSD care au solicitat alte clarificări. „Trebuie să înțelegeți și reținerea colegilor de la AUR și a noastră, pentru că avem un antecedent! Acel proiect cu trenul pe hidrogen la care Primăria a făcut un studiu de fezabilitate, dar nu știm dacă s-au recuperat banii.“, a ridicat problema consiliera Violeta Moroșoi (PSD). Edilul i-a răspuns că a existat doar o discuție vizând un tren pe hidrogen, subscrisă actualului proiect de modernizare a căii de rulare (pe care poate circula orice material rulant cu ecartament corespunzător, indiferent de propulsie) și, în consecință, nu se poate vorbi nici despre antecedent și nici despre bani plătiți și nerecuperați.
„Ulterior, concomitent cu începerea lucrărilor la linie, Autoritatea pentru Reformă Feroviară poate demara achiziția unui material rulant pe acumulatori, ce urmează a fi încredințat cuiva. Poate nouă, Reșiței, dacă licențiem TUR, sau să rămână la CFR. Costuri? Deocamdată nu sunt altele decât cele asumate inițial și care 100% vor fi rambursate!“, a explicat primarul. Deoarece nu a fost suficient de convingător, consiliera PSD l-a mai întrebat o dată: „Concret, Primăria a plătit un studiu de fezabilitate pentru trenul cu hidrogen?“. „Nu! Ca să fie clar!“, i-a răspuns Popa.
Din punctul de vedere al edilului, nu există riscul ca Primăria să nu-și recupereze banii. Singurul risc ar fi ca, în cazul în care CFR Infrastructură nu se mișcă suficient de rapid cu licitația, lucrările să nu poată fi executate până în august 2026, actualul termen prevăzut în PNRR. Despre care există însă speranțe că va fi prelungit cu cel puțin o jumătate de an.
JCS-Walter Fleck