Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Lavinia Ungar luptă pentru salvarea frescei de la parterul Camerei de Comerț (CC), pictată de tatăl său acum mai bine de 15 ani!

Fresca de 20 mp este în pericol să devină amintire din cauza lucrărilor de transformare în loc de joacă a sălii care, pe lângă lucrarea tatălui său, a găzduit una similară realizată de Nicolae Vlădulescu. Lucrare despre care ne exprimăm la trecut deoarece a fost deja rasă, la propriu, de pe fața… peretelui. Fresca lui Nicolae Ungar scăpase „doar” cu câteva zgârieturi până pe 12 aprilie, când fiica sa afla întâmplător despre lucrările în derulare.

Morții se îngroapă în pământ și viii în hârtii, realitate cu care se confruntă Lavinia Ungar. Întrucât este moștenitor al drepturilor morale de autor pe durată nelimitată și a drepturilor patrimoniale de autor timp de 70 de ani, a demarat demersurile de salvare a lucrării. Printr-o adresă către Camera de Comerț (CC) a cerut conducerii să ia măsuri pentru protejarea operelor de artă de pe pereții sălii respective. S-a oferit chiar să suporte cheltuielile pentru un paravan de gips-carton, care să acopere lucrarea tatălui său. Prin răspunsul scris, primit pe 19 aprilie, CC i-a comunicat că nu a găsit niciun înscris prin care lucrarea lui Nicolae Ungar a ajuns să fie expusă în imobilul proprietate a instituției, cerându-i să aducă un asemenea înscris în termen de cinci zile sau, în zece zile, să ia măsuri pentru a ridica lucrarea în cauză. „După știința mea, niciunde în Europa n-a fost mutată o frescă în zece zile. Am înțeles că mi se dă acest termen până când și opera tatălui meu va fi rasă de pe perete!”, afirmă Lavinia Ungar.

Apoi s-a adresat în scris Registrului Comerțului, coproprietar al clădirii, cerând să solicite CC sistarea temporară a lucrărilor. A cerut și sprijinul Uniunii Artiștilor Plastici din România (UAPR), a cărei filială de la Reșița a fost inițiată de tatăl său, care a fost și primul președinte al acesteia. UAPR și-a exprimat îngrijorarea față de cele semnalate, primind totodată din partea CC o adresă pe care UAPR n-a solicitat-o, dar prin care CC informa că a cerut fiicei artistului să ridice lucrarea și s-o expună într-un spațiu mai adecvat pentru a putea fi admirată de public. „Dacă așa mult sprijinim noi arta încât n-am trecut de studiul suportului… UAPR n-a auzit de așa ceva. E un subiect în lumea artelor: cum să mutăm o frescă cu tot cu clădire?”, concluzionează Lavinia Ungar.

Bună întrebare, la care va răspunde justiția, întrucât a depus o solicitare în instanță de stopare a intervenției la frescă, pentru a proteja o lucrare care speră că încă se mai află pe pereții sălii de la parterul CC.

JCS-Ionel Ivașcu