Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – CFR așteaptă din nou oferte pentru reabilitarea celor 37,16 km din componența Lotului 6 al căii ferate Craiova-Caransebeș!

Compania Națională de Căi Ferate „CFR“ SA a inițiat, vineri, achiziția proiectării și execuției lucrărilor aferente obiectivului de investiții „Reabilitarea liniei feroviare Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș – Lot 6: Cap X PO Nou Poarta – Caransebeș”. O premieră doar pentru anul în curs, întrucât licitația inițială din mai 2023 fusese anulată în septembrie, urmare a dezinteresului, dacă nu chiar a boicotului, constructorilor, din al căror punct de vedere costurile au fost mult subevaluate. În noiembrie 2023, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirma că studiile de fezabilitate au fost făcute înaintea scumpirilor de materiale cauzate de pandemie şi de războiul din Ucraina, și că „în perioada imediat următoare, o săptămână-două, vor fi reaprobaţi indicatorii în şedinţă de Guvern şi va fi relansată licitaţia, fără probleme, prin Programul Transporturi. Se pierd vreo 2 luni până se reia procedura de reaprobare a indicatorilor tehnico-economici, dar asta nu înseamnă că investiţia e dată la o parte.“

Lăsând altora și pe altădată evaluarea timpului multiplu de 2, pierdut sau nu, care a trecut de fapt, reținem că valoarea actualului contract este cuprinsă în intervalul 2,20 – 2,62 mld. lei, semnificativ mai mare decât cea de anul trecut, 1,45 mld. lei. Data limită de depunere a ofertelor, însoțite de dovada depunerii unei garanții de participare de 19 milioane lei, este 1 iulie, cea până la care urmează a fi evaluate 1 octombrie, în timp ce durata estimată a proiectării și execuției lucrărilor este de 72 de luni, din care 12 proiectarea și 60 execuția.

Dintre toate cerințele, menționăm doar că, ulterior reabilitării, linia va trebui să permită o lungime maximă a trenurilor de 740 m în toate stațiile (care vor avea peroane înalte, lungi de 400 m), să suporte o sarcină de minim 22,5 tone/osie și să asigure o viteză de circulație de maxim 120 km/h. Dacă tunelurile Feneș și Tâmpa urmează a fi reabilitate (acesta din urmă lărgit pentru a asigura gabaritul standard), două noi tuneluri cu cale dublă urmează în schimb a fi construite: Poarta 2 (550 m) și Poarta 3 (305 m). CFR mai precizează că „procedura de atribuire se desfășoară sub incidența unei clauze suspensive, în sensul că semnarea contractului se va face numai după asigurarea sursei de finanțare. Se estimează că perioada pe parcursul căreia se aplică clauza suspensivă este de 12 luni de la aprobarea raportului procedurii.“

Cât despre linia în ansamblu, lucrurile ar fi în progres, după cum a afirmat la Reșița, vineri, în prezența premierului Marcel Ciolacu, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu: „Vă dau o veste bună! Vă spuneam în urmă cu două săptămâni, când am fost la Oțelu Roșu, că toate cele 6 tronsoane, de la Craiova la Caransebeș, vor intra în licitație. În urmă cu câteva zile au fost lansate 4, astăzi au fost lansate ultimele 2. Deci, tot ceea ce înseamnă modernizarea căii ferate pe această rută va intra în linie dreaptă!“

Cea de-a doua licitație relansată vineri a fost cea pentru Lotul 3, Igiroasa – Drobeta Turnu Severin, contractul reevaluat fiind de 5,16 – 6,15 mld. lei, substanțial mai mare față 3,37 mld. în 2023. În schimb, despre noile valori ale celorlalte patru loturi (1 Craiova – Filiași; 2 Filiași – Igiroasa; 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane și 5 Băile Herculane – Poarta) lipsesc deocamdată informațiile, întrucât pe SEAP încă nu au fost publicate respectivele anunțuri.

JCS-Walter Fleck