Istoria, lungul periplu în timp și spațiu - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – 90 de ani de la fabricarea locomotivei cu abur 230.132 produsă la Reșița și aflată la Ploiești! Se împlinesc astăzi, 21 septembrie, de la momentul parcursului de probă pe ruta Reșița-Bocșa Montană!

Pe 14 noiembrie același an, locomotiva era recepționată oficial de către CFR, fiind livrată depoului Brașov. Până în 1968, a fost fie transferată, fie repartizată depourilor din Teiuș, Cluj, Bârlad, Iași, Galați, Bacău și Ploiești. La data de 13 noiembrie 1968 a fost retrasă din serviciu la depoul Ploiești, ultimul tren remorcat fiind 3336 Târgoviște – Ploiești Sud, condus de mecanicul Gheorghe Cosac și fochistul Gheorghe Ifrim.

„Această serie a avut la bază proiectele locomotivei germane P8, față de care proiectanții uzinelor din Reșița și ai Uzinei Malaxa din București au făcut modificări constructive și funcționale, determinate de condițiile specifice liniilor ferate române. Una dintre modificări a fost adaptarea folosirii păcurii într-o combustie mixtă, cu cărbuni. Pentru asta s-a modificat bolta focarului, montându-se pe cazanul vertical un arzător de păcură acționat cu aburi. Tot în același scop, pe tender s-a montat un rezervor de păcură încălzit cu aburi, pentru a asigura fluiditatea păcurii în vederea unei scurgeri mai ușoare”, aflăm de la Bogdan Mihele, reșițean preocupat de istoria industrială a orașului.

Această locomotivă este una dintre cele două piese de tezaur pe care primăria intenționează să le readucă „acasă” de la Ploiești. Demersurile în acest sens către Centrul Național de Instruire Feroviară (CENAFER) au demarat încă din primăvară. „În 28 aprilie, consiliul local a aprobat proiectul de hotărâre privind transferul celor două locomotive, contractul privind aducerea lor fiind semnat în luna iulie între Primăria Reșița și CENAFER. În luna august s-a făcut o nouă expertiză asupra celor două locomotive, necesară pentru firma care le va asigura. În prezent, demersurile continuă”, a încheiat Bogdan Mihele.

Primăria a obținut acceptul CFR Infrastructură Timișoara pentru ca vechile locomotive să fie așezate pe linia 6 de la Gara de Sud, care este o linie de garare.

JCS-Ionel Ivașcu

Adaugă comentariu