Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – În cadrul Salonului de fotografie industrială a fost vernisată încă o expoziţie sub genericul „Portret de oţelar“, cu lucrări ale regretatului artist fotograf Ioan Mato!

Evenimentul a fost găzduit în această săptămână de TMK, la Vila de protocol, cu acest prilej fiind omagiată o personalitate a Reşiţei care s-a consacrat în domeniul artei fotografice industriale, Ioan Mato, fotograful oficial al fostului CSR. Deşi s-a stins din viaţă în 2004, la vârsta de 73 de ani, fiul său, ing. Ioan Mato jr. a păstrat cu titlu de „moştenire de familie“ arhiva foto-documentară a tatălui său, cu tot ce ţine de realizările maestrului în munca de o viaţă în cadrul laboratorului foto al combinatului.

Astfel, cu sprijinul tânărului curator al Muzeului Cineastului Amator, Andrei Bălbărău, au fost alese pe sprânceană 30 de fotografii, acestea fiind scanate, înrămate şi expuse publicului în cadrul salonului, expoziţia adresându-se în special celor pasionaţi de arta fotografică sau pentru documentare: „Pozele care sunt expuse, a explicat Ioan Mato jr., sunt din secţiile reprezentative ale combinatului din acea perioadă, mă refer la oţelărie, furnale, cocserie, laminoare şi serviciile anexe legate de activitatea combinatului, centrul de calcul, laboratorul metalografic, laboratorul de încercări fizice şi câteva portrete, unul deosebit cum este «Portret de furnalist» şi alte două portrete de oţelari. Imaginea cu un efect mai deosebit e cea de la oţelărie, în timpul turnării fontei în cuptorul Siemens-Martin, care a fost premiată împreună cu portretele de oţelari. Aceste poze au participat la mai multe concursuri în acea perioadă şi tata s-a bucurat de multe aprecieri şi premii. Pentru expoziţie am colaborat cu Andrei şi colaborez foarte bine şi în continuare, eu deţinând filmele de la tata. Am donat copiile Muzeului Cineastului Amator şi pentru orice expoziţie care se realizează, sau eveniment, mă consult cu Andrei şi întotdeauna mi-am dat acordul pentru a fi prezentate, fie online, fie în expoziţii“.

Dimensiunile personalităţii lui Ioan Mato

Despre personalitatea regretatului artist fotograf şi lucrările sale, criticul Ada D. Cruceanu Chisăliţă a subliniat că s-a manifestat în trei trepte de relevanţă, respectiv omul în sine, gata oricând să-şi ofere ajutorul sub orice formă, dascălul, fiind profesor de artă fotografică la Şcoala Populară de Arte şi Meserii, şi cea de artist fotograf, treaptă asupra căreia a şi insistat, dealtfel: „Aceste poze spun foarte mult despre Ioan Mato, unul dintre maeştri în atât cât am putut eu să învăţ despre fotografie, omul care a avut o adevărată şcoală în spatele său, chiar dacă nu efectiv, cu ucenici la faţa locului, deşi a avut şi acest lucru, dar în spatele lui s-a aşezat generaţia de astăzi de fotografi, care ştiu să lucreze foarte bine şi alb-negru, foarte pretenţios, şi fotografia color să fie gândită de aşa natură, încât pata de culoare importantă să fie centrată. Una dintre imagini, fotografia de la Siemens-Martin face parte dintr-o serie de trei astfel de lucrări, printre primele color pe hârtie Agfa, foarte greu de procurat, în anul 1979 lua premiul absolut pe ţară pentru fotografie deopotrivă documentară, artistică şi portretistică (sunt expuse şi portrete de oţelari n.r.). Juriul, care era extrem de pretenţios, avându-l preşedinte pe Ion Popescu Gopo, la un festival aflat la a VII-a sau a VIII-a ediţie, la Băile Herculane, a gândit că şi imaginile oamenilor, deşi nu asta era ideea principală, fac parte dintr-un complex, de aceea au spus şi premiul pentru portretistică. Cred că oricărui artist fotograf, fotografia alb-negru, fotografia color a lui Ioan Mato va spune întotdeauna câte ceva nu despre istorie, ci despre permanenţa fotografiei“.

Ne vom reîntâlni cu arta fotografică a lui Ioan Mato în data de 3 august, fiul charismaticului artist fotograf anunţând de pe acum că pregăteşte, tot pentru aniversarea oraşului, o altă expoziţie, la Biblioteca Germană, însă de astă dată sub genericul „Reşiţa pierdută“, în cadrul căreia vor fi clădiri reprezentative din acea perioadă care au dispărut odată cu construirea laminorului de cositor al Bluming-ului.

Gazda manifestării, directorul executiv al TMK, dr. ing. Romulus Ioan, a preluat frâiele fostului combinat în 2004 şi nu l-a cunoscut direct pe Ioan Mato, care s-a stins din viaţă chiar în acel an, în data de 25 iunie, însă şi-a exprimat recunoştinţa şi aprecierea pentru tot ceea ce a lăsat în urma sa, o documentaţie generoasă şi complexă care ilustrează activitatea combinatului în acei ani memorabili.

JCS-Alexandra Gorghiu

FOTO: Ioan Mato jr.