Caraş-Severin, Romania

GRĂDINARI – De când se ştie, lui Silviu Chira i-a plăcut să îmbunătăţească ce nu părea 100% bun. Asta-i sfătuieşte şi pe tineri şi crede că la Reşiţa se pot face multe lucruri care să revigoreze oraşul. Combinatul dispune de tehnologia necesară, forţă de muncă este iar costurile nu sunt atât de mari cum ar părea.

În ’67, a absolvit liceul la „Bastilia” după ce, la 15 ani, şi-a uimit profu’ de fizică cu cutia de viteze secvenţială pe care a făcut-o pentru motoreta primită la 13 ani.  Apoi s-a angajat la Oficiul de Gospodărire a Apelor şi, prin ’74, a fost numit şef de district pe zona Caraş-Nera-Dunăre. S-a mutat la Grădinari unde, pe fundaţia fostei mori, a ridicat o microcentrală care s-a dovedit foarte utilă comunităţii. L-a lăsat gură-cască şi pe Ion Iliescu, pe atunci şeful cel mare la Ape, căruia greu i-a venit să creadă că, în România acelor vremuri, exista o asemenea microcentrală privată, complet automatizată.

„La mijlocul anilor ’80, m-am lansat în antreprenoriat împreună cu un prieten. Mai bine de zece ani, am activat în comerţ iar fiul meu mă moşteneşte din acest punct de vedere. După mijlocul anilor ’90, m-am dedicat pasiunii la un nivel mai scăzut”, spune Silviu Chira, membru al Asociaţiei Inventatorilor din Banat (AIB).

Fizica şi mecanica l-au pasionat dintotdeauna, mereu i-a plăcut lucrul bine făcut, astfel că Silviu Chira prezintă specialiştilor peste 20 dintre ideile sale pentru mai binele lumii.  În perioada 25-27 mai, va fi prezent la Salonul Internaţional de Invenţii şi Inovaţii „Traian Vuia” de la Timişoara. 200 de invenţii, realizate de participanţi din nouă ţări, vor fi prezentate în faţa unui juriu format din specialişti, după cum aflăm de la Remi Rădulescu, preşedintele AIB. Sistemul anti alunecare pentru trenul de aterizare al avioanelor, sistemul 100% subteran de extracţie ţiţei sau motorul magnetic multifuncţional sunt doar câteva dintre proiectele pe care dl. Chira le va prezenta la eveniment.

„La impactul cauciucului de avion cu pista, în prima fază se produce frânarea, patinarea roţii, uzura cauciucului. Supraîncălzirea poate cauza explozii şi chiar accidente grave. Aterizarea pe gheaţă este imposibilă. Sistemul meu diminuează mult impactul cu pista şi e potrivit şi pe polei şi gheaţă. Sistemul meu de extracţie ţiţei are mecanismul sub pământ şi reduce la jumătate costul de extracţie pe baril. Iar motorul magnetic funcţionează pe câmp electromagnetic, se poate învârti în ambele sensuri şi este ideal pentru zonele izolate”, aflăm de la dl. Chira.

Cu multă bucurie vorbeşte despre unchiul său, Silviu Bordan, cel care i-a fost îndrumător şi mentor. Tare mult ar vrea ca statul român să susţină mai mult tinerii, să le valorifice potenţialul. Tinerii pot avea iniţiativă dar au nevoie de susţinere. Cel mai bun exemplu este prietenul său, Ernest Tatar, plecat din Reşiţa în Germania la sfârşitul anilor ’80. Până la pensie a lucrat într-o companie germană de vârf în domeniul aeronautic căci nemţii au avut ochi pentru el. Ce bine ar fi dacă şi statul român ar face la fel cu tinerii noştrii care sunt atât de valoroşi… pentru alţii.