Caraş-Severin, Romania

BĂILE HERCULANE – Este o certitudine de data aceasta, aşa cum ne asigură şeful judeţului, Romeo Dunca, după vizita sa de lucru la sediul Sucursalei Regionale CFR Călători Timişoara!

Pentru restaurarea romanticei gări, doar CFR Călători Timişoara era în măsură să depună actele necesare eliberării certificatului de urbanism, în vederea executării lucrărilor. Este precizarea care trebuia făcută din start, pentru ca nimeni să nu mai lanseze acuzaţii gratuite la adresa autorităţilor locale sau judeţene, iar această lămurire o face chiar un reprezentant al Sucursalei Regionale CFR Timişoara. Vestea bună a fost dată de şeful judeţului, Romeo Dunca, după ce au fost depuse actele pentru eliberarea certificatului de urbanism care să permită începerea lucrărilor de restaurare.

„Cererea fusese făcută de CFR Călători, specifică Dunca. Momentul finalizării lucrărilor va trebui să coincidă cu desființarea clădirilor clandestine sau nepotrivite din punct de vedere arhitectural, aflate pe ambele sensuri de mers ale drumului național și în imediata vecinătate a gării monument istoric. După vizita de lucru făcută luni, 29 martie, la sediul Sucursalei Regionale CFR Călători Timișoara, unde tema principală de discuții a fost această lucrare, ne-am deplasat împreună cu dna Luminița Munteanu, arhitectul șef al județului, și la sediul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara din cadrul CNAIR. Discuțiile pe aceeași temă, respectiv zona DN 6 din vecinătatea gării din Băile Herculane, au fost constructive, în sensul că am fost asigurați de intenția conducerii DRDPT de a aerisi zona prin eliminarea în condiții legale a tot ce e necesar pentru a reda strălucirea gării-monument“.

Restaurarea face parte din amplul proiect „Lucrări de modernizare/ reabilitare a 47 de staţii de cale ferată din România CF Timişoara – Lot 1 – Staţia Băile Herculane“. Deci, nu depinde de cine vrea, ci de cine poate! Important e că urmele imperiale ale personajelor istorice care i-au călcat peronul pot fi salvate. Să nu uităm că Franz Iosef (clădirea gării a fost iniţial locuinţa de vânătoare a împăratului Austriei), împărăteasa Sissi, Alexandru I al Serbiei și Carol I al României, toţi au păşit pe acest peron, împodobit odinioară cu verdeaţă şi bolte de trandafiri. Considerată cea mai romantică gară a Europei, unele ghiduri turistice o cataloghează chiar cea mai frumoasă staţie de pe bătrânul continent, iar celebrul Orient Expres a trecut cândva şi prin gara de la Băile Herculane, ce cadra perfect cu opulenţa legendarului tren. A sosit timpul să i se redea, într-adevăr, strălucirea de altădată.

JCS-Alexandra Gorghiu