Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Asta este concluzia circului de două ore și jumătate al ședinței extraordinare a Consiliului Județean, de joi, 16 mai, în cadrul căreia consilierul Ioan Crina a subliniat că toate drumurile sunt importante, dar a votat împotrivă!

Scânteile circului au pornit din trei zone ale forului județean, ambele de stânga. Prima, scurtă și eșuată, a venit din partea fostului liberal din barca PSD, Viorel Bașag, care i-a reproșat șefului județului că l-a întrebat dacă nu-i e rușine să-l salute. A urmat consilierul social-democrat Ioan Crina, care a căutat nod în papura fiecăruia dintre cele două proiecte de drumuri de pe ordinea de zi: Naidăș-Petrilova și Răcășdia-Vrăniuț. Evident, unele din constatările consilierului Crina au fost pertinente, în cazul drumului Naidăș-Petrilova, doar că le-a făcut doar acum, în campanie, nu anterior, când s-a mai discutat despre subiect. Spre exemplu, pe o bună bucată de drum, lățimea e de doar 4 metri, situația fiind rapid lămurită de specialiștii din CJ, care au explicat că județul nu are în proprietate mai mult decât acei 4 metri, astfel că ar trebui făcute exproprieri, ceea ce ar presupune bani în plus atât pentru exproprieri, cât și pentru lărgirea drumului, bani de care județul nu dispune la ora actuală. Mai ales că vorbim de un drum făcut pe banii județului.

Au urmat discuțiile pe tema drumului Răcășdia-Vrăniuț, unde s-au aruncat acuzații grele între aleșii județului, ciripitul țărănistului Lucian Ionescu fiind întrerupt de președintele Romeo Dunca: „Tu să taci, că la tine s-a furat! De la DDJ.“

Ionescu nu s-a conformat, reproșând: „În ședința de consiliu ne recunoașteți că aveți deja constructorul! Unde s-a pomenit așa ceva?“

Dunca l-a lămurit, spunând că toată lumea știe cine-i constructorul, Maxagro, care a câștigat deja licitația de 6 luni, pe SICAP: „Ai rămas în urmă, e licitația câștigată! Te-ai trezit? (…) Taci din gură, nu ai dreptul să vorbești!“.

„Tu ai voie? Tu nici nu știi să te îmbraci!“, a fost singurul defect pe care i l-a putut replica Ionescu. „În sfârșit, v-ați prins că-i Maxagro, deși e public de 6 luni!“, a exclamat Dunca.

Și dacă Crina i-a reproșat că vrea să facă Răcășdia-Vrăniuț pentru a câștiga capital electoral, șeful județului i-a amintit că se chinuie de 4 ani să facă acest drum. Despre opozițiile PSD s-a tot scris, iar ele au fost făcute chiar în ședințe în care au fost prezenți și primari, și cetățeni din zonă, care a plecat așa cum au venit: pe același drum nerefăcut.

În încercarea lui Dunca de a-i convinge pe consilieri de stânga să voteze, și-a luat angajamentul că va face drumul până la finalul anului, chiar cu economii de 3-5 milioane de lei, garantând cu demisia sa în alb. Nici așa, nu s-au lăsat înduplecați. După îndelungi certuri, urlete și pauze, evident că ambele proiecte au picat. Nu putem să nu remarcăm însă că, dacă la primul drum, Naidăș-Petrilova, pemepiștii au votat împotrivă, după tot circul, la al doilea drum, Răcășdia-Vrăniuț, Lucian Voina și Gabriela Berencz au ridicat mâna pentru realizarea proiectului.

„Doamne, cu ăștia, o viață să trăiești și tot n-ai cum să nu descoperi lucruri noi! Șmecheria ăstora e dusă, recunosc sincer că nu mă așteptam să aibă tupeul ăsta ca înainte de alegeri să dea de pământ cu proiectul de la Răcășdia-Vrăniuț și cu cel de la Naidăș-Petrilova. De lucrurile astea se știa, au mai fost trecute prin ședință prin 2022, exact documentația tehnico-economică a acestui drum (Răcășdia-Vrăniuț – n.r.) a fost aprobată în ședință de consiliu în unanimitate. Nu s-a schimbat nimic, decât trebuia să-l facem multianual pentru că nu aveam bugetul necesar pentru prețul cu care s-a adjudecat. Prețul cu care s-a adjudecat a fost cu 2 milioane de lei sub ofertă, sub suma scoasă la licitație. Am anunțat de atunci, nu prima oară, nu astăzi, că se vor realiza economii, pentru că și DALI-ul a fost făcut în viteză, dar nu se va deconta absolut nimic decât ce se va face. (…) Lucrurile alea dirigintele de șantier le bifează și noi nu plătim decât lucrările care se fac acolo. Motiv pentru care sigur ne-am fi putut încadra în banii aprobați inițial. Asta a fost toată tema. Dar ca să nu putem să dăm ordinul de începere, s-a inventat și această problemă de care ei trebuiau să știe încă din 2022 când au aprobat indicatorii tehnico-economici. Repet, aceiași indicatori care au fost pe masă acum, cu valorile de 19 milioane, care astăzi, după licitație, au scăzut la 2 milioane. O să vedem ce se face, e incredibil. La drumul Naidăș-Petrilova, în întâmpinarea faptului că drumul 571 Ciuchici-Moldova Nouă va fi început – sperăm, dacă la licitație n-o să avem probleme – până la finalul acestui an și acest drum va deveni coloana vertebrală a acestei regiuni, zone din județul Caraș-Severin, am început cu aceste două bretele, două căi de acces pe acest drum: drumul de la Moldovița, care luni, marți cel târziu, va fi asfaltat, și drumul Naidăș-Petrilova, care intră în acest drum și duce către Cheile Nerei.

Șeful județului a precizat că și-a dorit acolo un drum turistic, pe care se va intra din Serbia direct, evitând ocolirea pe la Oravița, care să pună în valoare potențialul zonei: „Ei, iată că și acest drum nu se va face! Nu putem să dăm ordinul de începere, pentru că și aici avem o licitație câștigată, proiectare și execuție. L-au blocat și pe ăsta! Să fim sănătoși și să rugăm cetățenii, acum că tot suntem în campanie, să înțeleagă, să vadă ce se întâmplă aici și ce se întâmplă.“

JCS-A.M.