Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Din data de 12 decembrie 2021, pe calea ferată Anina-Oraviţa, trenul va circula doar vineri, sâmbătă şi duminică, iar în restul zilelor doar la cererea unui grup cu un număr minim de persoane, cu selectarea zilei de călătorie! Orarul trenului este același cu cel din mersul actual, tot 1h25 minute staționare la Anina!

Reducerea programului de circulaţie a trenului este considerată de multă lume ca fiind un prim pas spre închiderea liniei respective, deşi CFR Călători dă asigurări că în perioada 1 aprilie-31 octombrie 2022 trenul va circula în toate zilele săptămânii. Închiderea Semmering-ului bănăţean a fost mereu contestată vehement. Azi, ar fi o decizie şi mai neinspirată, în condiţiile în care Primăriile Oraviţa şi Anina au făcut demersuri pentru ca tronsonul respectiv să fie inclus în patrimoniul UNESCO.

Linia de cale ferată Oraviţa-Anina nu mai are nevoie de prezentare. E unică în România şi remarcabilă în sud-estul Europei. Are toate caracteristicile unui brand al Banatului Montan, al României. Și este și o linie rentabilă. După estimările reprezentanților infocentrului din Anina, în perioada ianuarie-octombrie 2021, cu trenul, pe această rută, au circulat aproximativ 30.000 pasageri, majoritatea turişti. Circulaţia limitată doar la zilele de weekend în perioada de iarnă ar avea ca efect cert distrugerea căii de rulare din cauza oxidării sau blocarea în cazul căderilor intense de zăpadă. Din experiența unor situații similare ar fi primul pas spre închiderea liniei. Consecinţele ar fi grave. S-ar pierde un brand valoros, s-ar afecta turismul în zonele Anina, Oraviţa, Valea Minişului şi s-ar irosi demersurile deja efectuate pentru includerea acesteia în patrimoniul UNESCO. Având în vedere programul CFR Călători, până în martie, prin limitarea curselor doar în zilele de weekend, nu s-ar face economie decât 4 X 100 litri motorină, adică doar carburantul pe cele patru zile când nu circulă. Personalul este plătit, deci nu vedem logica acestui program, avariile fiind mult mai mari (nu se poate deszăpezi băgând plugul, se depune rugină pe șine, creând acele gropi în ciuperca șinei, în zona în care avem o declivitate de 21% (LișavaGârliște)“, ne-a spus fostul primar al Aninei, actual consilier în cadrul primăriei, Gheorghe Românu.

Primarul Oraviţei, Dumitru Ursu, consideră că soluția firească ar fi păstrarea acestei linii în funcţiune: „Ea trebuie integrată între obiectivele turistice remarcabile din Oraviţa şi Anina (viitorul muzeu al mineritului din Anina, teatrul din Oraviţa şi atâtea alte obiective ce le avem în reabilitare). Nu trebuie abandonată prin reducerea inutilă a traficului. Sunt exemple destule în lume în care o linie cu potenţial turistic a ajutat la dezvoltarea localităţilor din staţiile terminus sau a celor de pe parcurs“.

Aşadar, autorităţile din Oraviţa şi Anina contestă decizia CFR. Ce va fi, vom afla, probabil, în câteva luni!

JCS-Nina Curiţa