CARAȘ-SEVERIN – Lucrările pregătitoare pentru realizarea Drumului de mare viteză Filiași–Lugoj avansează prin derularea studiilor arheologice preliminare. Pe sectorul Caransebeș-Lugoj au fost identificate și delimitate două situri arheologice, care nu impun însă modificări ale proiectului!
În această etapă, specialiștii verifică eventualele zone cu potențial arheologic. Proiectul de infrastructură rutieră este împărțit în patru contracte distincte: Drum de mare viteză Filiași-Drobeta-Turnu Severin, Drum de mare viteză Drobeta -Turnu Severin-Domașnea, Drum de mare viteză Domașnea-Caransebeș, Drum de mare viteză Caransebeș-Lugoj. Pentru fiecare tronson, instituțiile muzeale partenere desfășoară investigațiile arheologice, elaborează rapoartele și formulează recomandări pentru etapa de execuție, în funcție de rezultatele obținute. „Pe sectorul Caransebeș–Lugoj suntem în faza de diagnostic arheologic, în care verificăm eventualele zone cu potențial arheologic. Este foarte important să avem acest studiu pentru a nu bloca în viitor proiectul și pentru a cunoaște exact, prin delimitarea acestor puncte, unde se află siturile arheologice.“, a explicat dr. Gabriel Balteș, arheolog specialist la Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.
Potrivit acestuia, diagnosticul constă în executarea unor sondaje cu lungimi cuprinse între 8 și 10 metri, menite să acopere cât mai bine suprafața verificată. „Prin aceste sondaje urmărim adâncimile la care pot apărea urme de locuire. Dacă sub stratul de pământ vegetal găsim un strat de cultură, acesta indică o așezare umană. În schimb, dacă solul este curat, lutos sau nisipos, fără urme de intervenție umană, putem exclude prezența unui sit arheologic. Așadar, sondajele arheologice ne spun ceea ce avem în realitate în teren. Este foarte important pentru întreg proiectul ca în cazul în care noi, în faza în care ne aflăm, descoperim aceste situri arheologice, să le delimităm cât mai exact, pentru ca constructorul la momentul când se va lovi de situația existentă în teren să știe exact ceea ce are de făcut, costurile care îl afectează. Alocarea corespunzătoare a termenelor de timp pentru cercetarea arheologică determină gestionarea lucrărilor de execuție în graficul asumat de către constructor.“, a mai precizat dr. Balteș.
Pentru Culoarul Drobeta Turnu Severin-Domașnea, etapa preliminară a studiului arheologic a fost finalizată, urmând desfășurarea diagnosticului arheologic intruziv pentru identificarea și delimitarea siturilor aflate pe traseul proiectului. Aceste investigații sunt realizate de Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca.
Pe tronsonul Domașnea-Caransebeș, etapa preliminară a fost de asemenea încheiată și urmează efectuarea diagnosticului intruziv, coordonat de Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan“ din București.
În ceea ce privește sectorul Caransebeș-Lugoj, echipa Muzeului Național al Unirii Alba Iulia se află în plină fază de verificare a potențialului arheologic al traseului. Până în prezent, au fost identificate și delimitate două situri arheologice, care nu impun modificări ale proiectului, au transmis reprezentanții CNAIR.
JCS-Nicoleta Moraru
