VEST – Asta deși ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea că tronsonul amintit are deja un constructor, pe italienii de la Webuild (fosta ASTALDI intrată în faliment)!
Dacă la finele lunii august scriam că francezii de la Alstom au avut succes la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) cu contestația depusă la licitația de modernizare a lotului 1 Caransebeș-Lugoj, iar CNSC a dispus remedierea situației, cei de la CFR nu s-au împiedicat de aceștia și i-au desemnat câștigători, încă o dată, tot pe italieni. Ceea ce a dus la alt val de contestații depuse la începutul acestei săptămâni, adică niciun contract semnat deocamdată pentru cele 1,43 de miliarde de lei alocate prin PNRR tronsonului de cale ferată Caransebeș – Lugoj.
De data asta, nu doar francezii de la Alstom, care ar fi avut un preț mai mic, au contestat decizia CFR, ci chiar și câștigătorii italieni. Potrivit clubferoviar.ro, Alstom contestă o a doua respingere a ofertei sale pe motivele că nu a prezentat un manager de proiect cu experiență de lucru corespunzătoare și că la partea de automatizare a traficului ETCS ar fi prezentat drept experiență similară activități ale unei alte companii care nu era ofertant în procedură, acuzându-i pe cei de la CFR că ar analiza „oportunist și speculativ cerințele”, cu interpretări „tendențioase”. La rândul ei, Webuild cere CNSC să constate că CFR nu trebuia să emită un nou raport al procedurii și trebuie menținut raportul care o dădea câștigătoare a contractului la un preț de 1,36 miliarde de lei, față de 1,43 valoarea estimată.
Suntem deja aproape de luna octombrie, contestațiile curg și pe celelalte tronsoane din Caransebeș-Timișoara-Arad, iar fondurile europene alocate pentru modernizarea acestei linii de cale ferată par să se evapore. De ce? Pentru că una dintre condițiile acestui program, mult trâmbițat de ministrul Transporturilor și mult așteptat în teritoriu, este semnarea unor contracte echivalând cu 50% din lucrări până la finele anului. Ori în ritmul în care se contestă deciziile CFR, s-ar putea ca această condiție să nu fie îndeplinită, ceea ce ar duce la pierderea fondurilor europene.
Reamintim că pe tronsonul Caransebeș-Lugoj, proiectul presupune lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară (terasamente, linii, stații C.F, consolidarea lucrărilor de artă, lucrări de instalații, energoalimentare, telecomunicaţii) și de protecţia mediului, la finalizarea cărora trenurile ar trebuie să circule cu viteze de până la 160 km/h.
JCS-Nina Curiţa