Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Deşi Inspectoratul Şcolar Judeţean a decis să mai ajusteze planul de şcolarizare cu încă o clasă, din trei clase a IX-a să aibă doar două, se caută o soluţie salvatoare!

 Decizia ISJ a stârnit un val de nemulţumiri în weekend, însă ceea ce i-a revoltat cel mai mult pe profesori, actuali şi foşti elevi, a fost afirmaţia potrivit căreia acest colegiu ar fi „cel mai slab liceu/ cea mai slabă şcoală…din oraş“. Pe pagina ei de Facebook, Cristina Lerch, cadru didactic la Colegiul Naţional Mircea Eliade, a scris că „e afirmaţia făcută chiar de la conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin, în ședința Consiliului de Administraţie de vineri, după ce câteva dintre cadrele didactice ale școlii au cerut explicații vineri la sediul ISJ vis-a-vis de faptul că, după promisiuni de tăieri de clase de liceu… de la şapte mai în jos, până pe la cinci după schimbarea numărului de elevi pe clasă, precum și forfota cauzată de acest demers prezentat ca obligatoriu, Colegiul Naţional Mircea Eliade s-a trezit că este singurul liceu teoretic cu nume de colegiu național din oraș, care a mai pierdut o clasă, deci de la trei la două. Toate celelalte, fiind mai bune, au păstrat numărul de clase deja existent și… bravo lor! De aici însă, și până la afirmația de mai sus e cale de discuție, fără îndoială“.

Pe fondul acestor nemulţumiri şi al reacţiilor din partea actualilor şi foştilor elevi, ale părinţilor chiar, conducerea unităţii de învăţământ a înaintat un memoriu la ISJ Caraş-Severin şi la Ministerul Educaţiei.

Referitor la afirmaţia potrivit căreia Colegiul Naţional Mircea Eliade ar fi cea mai slabă şcoală din oraş, afirmaţie care a stârnit un val de nemulţumiri în rândul cadrelor didactice, al actualilor şi foştilor elevi, directorul colegiului reşiţean, Ghiorghița Fercea, a precizat: „E vorba de o relatare a unui lider de sindicat care a participat vineri la şedinţa Consiliului de Administraţie a ISJ. La întâlnirea pe care am avut-o în sala de şedinţe cu ISJ, a fost o dezbatere, ni s-a spus că nu s-a făcut o evaluare a unor dosare de rezultate pe toate criteriile. S-a făcut doar o analiză a rezultatelor de la bacalaureat, care ne dezavantaja“.

Între timp a sosit şi punctul de vedere al inspectorului şcolar general, prof. Lavinia Carina Pristavu, care a explicat luni, într-un comunicat remis redacţiei, motivul tăierii numărului de clase: „Ajustarea numărului claselor de început (clasa a IX-a) din planul de școlarizare pentru anul școlar 2021-2022 s-a realizat în contextul scăderii constante a populației școlare, la nivel județean, cu impact major asupra rețelei școlare existente, scădere datorată introducerii clasei pregătitoare, în urmă cu opt ani, atunci când părinții au avut posibilitatea să opteze fie pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, fie în clasa I. (…) La nivelul municipiului Reșița s-a impus ajustarea cu două clase, decizie bazată pe scăderea cu peste 200 de elevi a efectivelor existente în clasa a VIII-a în acest an școlar, 2020-2021, dar și pe experiența anului școlar anterior privind opțiunile absolvenților din clasa a VIII-a din școlile gimnaziale din județ, pentru colegiile și liceele din municipiul Reșița. Pentru această decizie, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin s-a realizat o analiză a rezultatelor la învăţătură din ultimii trei ani școlari încheiați, și anume: promovabilitatea la examenul național de bacalaureat, rezultatele admiterii în clasa a IX-a. S-a avut în vedere și sondajul de opțiuni realizat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Caraș-Severin, pentru anul școlar 2021-2022. În urma acestei analize, pentru a evita nerealizarea planului de școlarizare la nivelul municipiului, s-a hotărât, în Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, reducerea unei clase la Colegiul Național Mircea Eliade Reșița, respectiv la Colegiul Economic al Banatului Montan Reșița, față de clasele existente în anul școlar curent“.

Se pare că memoriul înaintat de conducerea colegiului ar fi fost ultima şansă pentru o reanalizare a situaţiei create: „Era timpul foarte scurt, a subliniat Ghiorghiţa Fercea, directorul colegiului, de aceea a fost ultima noastră şansă, deoarece proiectul referitor la planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2021 – 2022, trebuia să fie depus cel târziu pe 1 februarie, să ajungă pe masa ministerului în format fizic. Ne-am gândit să încercăm şi în acest mod, deşi ministerul solicită tot timpul un punct de vedere şi Inspectoratului Şcolar. Deci, o revenire şi o reanalizare a situaţiei aparţine deopotrivă ministerului şi ISJ. Practic, noi am propus trei clase de a IX-a şi am primit numai două“.

Ar mai fi însă un tren pentru Colegiul Naţional Mircea Eliade, asta însemnând un profil nou, pe care alte licee să nu îl aibă deja: „Dacă găsim o soluţie, un profil care să nu existe, deocamdată, la celelalte licee, care i-ar putea determina pe absolvenţi să aibe şi această opţiune şi să vină înspre noi, mai ales că avem foarte multe proiecte şi rezultate foarte bune la catedra de limbi moderne“.

La închiderea ediţiei această soluţie se afla pe masa discuţiilor, într-o altă şedinţă a Consiliului de Administraţie, Inspectoratul Şcolar fiind de acord să se caute şi să se găsească o posibilitate de salvare a planului de şcolarizare pentru acest colegiu. Cu atât mai mult cu cât, aşa cum se specifică în comunicat, se are în vedere reorganizarea rețelei școlare, prin consultarea unităților administrativ-teritoriale, datorită scăderii constante a populației școlare, în ultimii zece ani, și realizarea unei noi strategii de alocare echilibrată, la nivel județean, a claselor pentru învățământul liceal, teoretic, vocațional și tehnologic și, respectiv, a învățământului profesional și dual.

JCS-Alexandra Gorghiu