Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Printr-o fericită coincidență, două expoziții inedite s-au întâlnit, completându-se, la Muzeul Banatului Montan!

Deschisă la finele lunii septembrie, ca rezultat al unui concept realizat în premieră națională la Reșița, expoziția „Apel la idei“ poate fi vizitată și astăzi. Pentru a ajunge însă la ea, montată fiind central, la nivelul de bază al Muzeului Banatului Montan din Reșița, vizitatorul va trebui să parcurgă, vrând-nevrând, noua expoziție, vernisată luni, intitulată „ACUM | AICI | ACOLO – 100 de pedagogii laterale care pot să schimbe orașul, mediul și mentalitățile“. Cele două expoziții se completează și se potențează reciproc, chiar dacă prima, aparent mai modestă, „a văzut“ până acum doar Reșița, în timp ce a doua a fost și la Timișoara, după ce a reprezentat România, anul trecut, la cea de-a 18-a ediție a Expoziției Internaționale de Arhitectură – la Biennale di Venezia, urmând a mai fi expusă la Cluj, Iași și București.

„Conceptul se datorează echipei arh. Emil Ivănescu, președintele Ordinului Arhitecților București, dar și muzeului partener, Muzeul Tehnic Național „Dimitrie Leonida“, prin doamna director Laura Albani, cu care relația a devenit atât de intimă, încât inima Muzeului Tehnic se află acum la Reșița, prin obiectele prezentate în cadrul proiectului de anul trecut, «Apel la invenție», și a acestui proiect de astăzi, extrem de important.“, a precizat managerul MBM, Livia Magina, în deschiderea oficială.

În ambele expoziții de la MBM ne întâlnim cu tehnica, o parte a exponatelor fiind unicate care, mai mult, se și află pentru prima oară expuse la Reșița. Unele dintre acestea reprezintă idei fabuloase rătăcite prin lumea economică, altele în schimb, doar „invenții pierdute“, în sensul că, deși revoluționare, nu au ajuns să fie valorificate, ca produse de serie, din diverse motive. Simbioza celor două expoziții s-a realizat tematic, facilitată fiind și de o constrângere obiectivă, ținând cont că mașinile voluminoase ar fi fost imposibil de urcat și expuse undeva la etaj. Exponatele pot fi descrise, fără îndoială, dar ele merită văzute la fața locului (nu sub forma unor imagini distribuite pe rețelele de socializare), în încercarea de a le plasa în spațiu și timp, imaginativ, în ambientul lor inițial. Dincolo de fiecare exponat în parte și de povestea lui, înțelegerea ansamblului poate fi o provocare, dacă avem curiozitatea de a ne întreba care au fost considerentele pentru care acest proiect a fost selectat să ne reprezinte la Veneția și nu un altul din totalul celor 14, care au făcut obiectul procedurii de selecție în 2022.

Cei interesați de aceste aspecte pot găsi cele trei proiecte finaliste pe site-ul Uniunii Arhitecților din România, fără limită de timp, în timp ce expoziția poate fi vizitată doar până în 19 martie 2024, de luni până sâmbătă, între orele 9-17.

JCS-Walter Fleck