CARAȘ-SEVERIN – Condițiile de exploatare vor rămâne în principiu aceleași, atât că vor fi prevăzute de un nou Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii!
Marți, 12 august a fost deschisă procedura de transparență decizională a procesului de elaborare a ”Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea condițiilor specifice de exploatare a secției de circulație Oravița – Anina aparținând infrastructurii feroviare publice”. În condițiile în care periodic revine în discuție lipsa de rentabilitate economică a exploatării liniei, ca argument pentru eventuala ei închidere, simpla menționare a numelor celor două localități alături de CFR, în același text oficial, e de ajuns a provoca fiori pe șira spinării! Nu e cazul, însă, de această dată.
În esență, e vorba de actualizarea și adaptarea stufosului ”Ordin nr. 539/2004, pentru aprobarea Reglementărilor pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare pe secția Oravița – Anina” la un format ceva mai suplu solicitat României de Agenția UE pentru Căi Ferate (ERA) încă din luna august 2021, în contextul unei acțiuni de ”asanare” a normelor naționale de siguranță feroviară din România ca stat membru. Solicitarea nu se referă exclusiv la Semmeringul Bănățean, ea conținând de fapt o listă cu 40 de observații asupra normelor naționale propuse de România pentru introducerea în noua bază de date RSD (Single Rule Database), respectiv normele naționale care constituie condiții de acordare a certificatului unic de siguranță pentru operatorii de transport feroviar și a autorizației de siguranță pentru administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară.
Noua variantă a Ordinului, care poate fi consultată pe pagina de Internet a MTI reține de pildă, din vechiul Ordin, că: „Pe secție este permisă circulația vagoanelor de marfă și de călători pe două osii cu un ampatament maxim de 7 m, precum și orice tip de vagon de marfă pe patru osii; că vagoanele de călători pe 4 osii care circulă pe secție trebuie să aibă distanța între pivoții boghiurilor de maximum 9,30 m și că pe secție este interzisă circulația vagoanelor cu gabarit 0-VM sau mai mare.“
În schimb, au fost îndepărtate capitolele care conțin detalii de genul ”Compunerea și frânarea trenurilor, legarea vagoanelor”, ”Echiparea trenului și a personalului de tren cu rechizitele necesare” sau ”Poziția locomotivelor în tren și conducerea trenurilor remorcate cu multiplă tracțiune”. Acestea, referindu-se la condiții locale specifice secției și nu la norme naționale, se vor regăsi în procedurile proprii ale administratorilor/gestionarilor de infrastructură sau operatorilor de transport ce urmează la rândul lor puse în acord cu legislația.
Pe Semmeringul Bănățean circulă în prezent o pereche de trenuri, cu plecarea de la Oravița spre Anina la ora 11:15, de unde se pornește înapoi la ora 14:40. De la 1 august 2025, prețul unui bilet pentru o călătorie simplă la clasa a 2-a este 33,50 lei, iar rezervarea locului este obligatorie.
JCS-Walter Fleck
FOTO: Banatul Montan