Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Este explicația pe care o dă șeful județului, după ce a constatat că în DALI-ul drumului figurau lucrări care ar trebui făcute, deși ele existau deja la fața locului!

Ca și cum n-ar trăi în Caraș-Severin, prefectul județului deplânge declarațiile lui Dunca despre greaua moștenire a PSD și despre bunele moșteniri pe care le lasă după momentul octombrie, când se va instala noua administrație județeană. Mai exact, dă vina pe întârzieri, deși Romeo Dunca a mai povestit de câteva ori situația proiectelor pe care le-a găsit în sertare.

„Legat de faptul că Dunca a moștenit DJ608 și lasă moștenire DJ571, adică cele mai mari două proiecte – în contextul general al întârzierilor, a vrut prefectul Ioan Dragomir să aducă în atenție. Să ne aducem aminte perioada septembrie 2020-începutul-mijlocul lui 2022. Ce se discuta despre drumul ăsta? Domnul președinte îi acuza pe ăia că sunt niște mafioți, niște șmecheri – firma respectivă, că el nu va lucra cu ei și a tărăgănat un an și jumătate sau poate mai bine. Fără a învinovăți pe cineva, dar cred că nu este normal. S-a pierdut un an și jumătate la drumul ăla, care la ora asta dacă nu se pierdea timpul, era și marcat, cu semaforizare, cu toate parapetele și cu al treilea sau al câtelea, unul care mai trebuie pus. Drumul arată bine și acum, e ok, dar s-a pierdut un an și jumătate nu din cauza ADR-ului, nu din cauza Uniunii Europene, a Guvernului Ciucă sau Ciolacu. Nu. Din cauza Guvernului local de la Județul Caraș-Severin!“

În apărare, șeful județului ne recomandă să ne uităm în arhiva CAON, când a explicat cum a făcut o economie serioasă, de câteva milioane de lei, doar tăind din proiectul DJ 608 (DALI-ul), al administrației Hurduzeu, lucrări care, deși deja erau făcute, figurau ca lipsind. Cu alte cuvinte, lucrările existând, banii s-ar fi scurs prin cine știe ce buzunare. Mai exact, figurau 22 de kilometri de rigole care trebuie refăcute, deși ele erau acolo, îngropate sub pământ, plus 60 de treceri de tuburi care ar fi trebuit înlocuite, dar ele erau foarte bune, doar trebuiau curățate, și pe care nu s-au mai cheltuit banii: „Acolo erau tuburi de beton, de 600-800, de pe vremea lui Ceaușescu, că a fost un drum tehnic acolo, la barajul de la Rusca, care n-au trebuit schimbate, și am făcut economie de câteva milioane de lei, la un proiect făcut la prețuri semnate acum 5 ani.“

Dunca a adăugat la lista de cheltuieli care nu-și aveau rostul 40 de kilometri de geotextil, „pentru că nu se pune geotextil sub 20 cm de asfalt, probabil vroiau să pună 10 cm și să pună geotextil. Lucrarea a întârziat, ei aveau bani la dispoziție, la Emiliano Vest aveau proiectul. Eu am spus de la început că nu aveau ei puterea să lucreze, că sunt slabi. În final, i-am adus pe linia cea bună și am reușit să lucrăm cu ei pentru că au avut tot timpul oameni angajați de la CJ care au fost în spatele lor în fiecare zi. Eu am făcut 10 drumuri acolo și, în final, așa duși de la spate cu joarda, i-am dus pe drumul cel bun. Ei au avut toți banii la dispoziție, trebuiau să termine și n-au fost în stare, constructorul. Așa cum eu în 2021 le-am spus că e mare lucru dacă ei reușesc să termine. Dar n-aveam ce să facem pentru că altfel pierdeam tot contractul, tot proiectul, și nu l-am mai fi făcut, pentru că altfel trebuia să facem altă licitație. Deci culpa e a lor în totalitate, eu n-am făcut decât să salvez situația și să îndrept lucrurile.“

Șeful județului spune că prefectul ar fi trebuit să știe aceste lucruri, pentru că le-a discutat în biroul dumnealui. Dunca a declarat că aceste elemente existente deja „n-au fost decât curățate, deci ei vroiau să fure acolo și noi am făcut o economie de aproximativ 10-11 milioane de lei. Economii din lucruri care au fost trecute în proiect că trebuiau făcute și noi nu le-am mai făcut, pentru că mare parte fie nu trebuiau, fie erau deja făcute, era doar o posibilitate de a ieși niște bani. Kilometri întregi de rigole care figurau în zeci de tuburi de treceri pe sub drum, unde trebuiau să fie schimbate, ele erau foarte bune. Erau lucrări ascunse acolo ca să se poată căpușa mai târziu banii! Și un constructor slab care n-a avut capacitatea să lucreze așa cum trebuie, atâta timp cât a avut toți banii la dispoziție. Pentru că a avut toți banii până la finalul anului, acum s-a făcut fazarea lui.“

Prefectul județului a concluzionat: „Am convingerea că nu se va întâmpla cu DJ571 cel nou, câștigat, semnat cu ADR-ul, ca și cu celălalt. Chiar am discutat cu dl președinte Hurduzeu și mi-a zis că el s-ar bucura dacă ar face actualul președinte sau actuala conducere și licitația. Și să i-l lase așa (cred că atunci era lăsat și ordinul de începere, sau începuseră lucrările), că s-ar bucura să primească drumul respectiv în aceeași fază în care le-a lăsat el 608-ul.“

Am putea înțelege și de ce…

JCS-Antoniu Mocanu