Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Aniversarea a fost marcată, la capetele primei linii de cale ferată din actuala Românie, printr-o călătorie cu… mașina!

Un grup de reșițeni s-a deplasat la Oravița și Baziaș pentru a marca simbolic împlinirea a 170 de ani de la inaugurarea, la 20 august 1854, a primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României. Drumul l-au fost parcurs însă cu mașina, pe șosea, întrucât din 2015 nu se mai circulă nici pe porțiunea rămasă, Oravița – Iam.

Forumul Democratic al Germanilor din Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița au avut această inițiativă, considerând că este un eveniment ce nu are voie să treacă neobservat. Atunci, în 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile Oravița și Baziaș prin Răcășdia – Iam – Iasenova – Biserica Albă, cu o lungime totală de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.“, a explicat președintele FDGCS, Erwin Josef Țigla.

În prezent, pe fondul declinului transportului feroviar în România în general și al regresului economic al zonei în particular, linia s-a menținut cu precădere în sfera de atenție și de interes a celor pasionați de istorie și mai puțin a proprietarului. Drept dovadă, la aniversare, a fost prezentată publicului, la Baziaș, „Istoria primelor căi ferate din Sistemul Feroviar al României, Oravița – Baziaș 1854, Oravița – Anina 1863“, apărută sub semnătura lui Ionel Bota la Editura TIM din Reșița. Cu același prilej, organizatorii excursiei omagiale au lansat un plic și două ștampile filatelice ocazionale datate 20 august, care au fost folosite în cadrul oficiului poștal din Oravița și la poșta din Socol (de care aparține Baziașul din punct de vedere poștal). Astfel, întreaga corespondență care a plecat din cele două localități poartă amprenta ștampilelor aprobate de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română.

În condițiile în care ruta nu mai apare de mult în niciun Mers al trenurilor, o minimală consolare o poate reprezenta faptul că tronsonul Oravița – Iam e cuprins în situl „Calea ferată Baziaș – Oravița – Anina“, clasat ca monument istoric (cod LMI CS-II-a-A-10949.01).

JCS-Walter Fleck