CARAŞ-SEVERIN – Viteză şi confort sporit, în locul senzaţiilor de neuitat ale voiajelor cu trenul de la Caransebeş la Reşiţa!
Operatorul de la care se aşteaptă îmbunătăţirea serviciilor feroviare tur-retur între cele două municipii este acelaşi care le-a prestat şi până acum: CFR Călători. O va putea face, însă, odată cu alocarea unora dintre cele 37 de rame electrice noi Alstom RE-IR1, achiziţionate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Atribuirea contractului de operare a fost anunţată de ARF, după finalizarea procedurii de evaluare tehnică şi financiară a ofertei, „în cadrul primei proceduri din România de licitare a unui contract de serviciu public în domeniul transportului feroviar de călători“.
Noile rame electrice, compuse din şase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere şi patru vagoane intermediare), asigurând 351 locuri pe scaune, vor putea circula cu o viteză maximă de 160 km/h. Aceasta ar permite călătorilor nu doar să parcurgă repede ca gândul cei 43 km dintre Caransebeş şi Reşiţa, ci să şi treacă cu vederea felul în care arată gările, fără a mai vorbi de cantoanele de pe traseu.
Asemenea viteze nu vor fi însă permise de relieful şi traseul liniei, cât şi de starea în care se află aceasta. De pildă, pe anumite porţiuni dintre staţiile Cornuţel-Banat şi Brebu, respectiv Brebu şi Reşiţa, există restricţii de viteză de 30 km/h, în timp ce pe trei segmente (de 280, 615 şi 330 metri) este imperios necesară înlocuirea traverselor de lemn degradate cu unele noi, din beton. Licitaţia vizând aceste intervenţii, ajunsă în faza evaluării tehnice a trei oferte depuse, are termen 5 ianuarie 2024, cu precizarea existenţei unei clauze suspensive privind finanţarea cu 2,6 milioane lei a lucrărilor estimate a dura circa 6 luni. Timp ar fi suficient tot anul viitor, ultima din cele 37 de rame urmând a ajunge în ţară în decembrie 2024. Acestea vor sosi, pe rând, începând cu 2-3 decembrie şi vor fi alocate într-o ordine convenită de ARF cu CFR Călători unor rute ce deservesc Bucureşti, Constanţa, Ploieşti, Braşov, Alba Iulia, Deva, Arad, Craiova, Turnu Severin, Timişoara, Târgu Jiu şi, să sperăm că nu ultima pe listă, Reşiţa, deservită prin nodul feroviar Caransebeş.
JCS-Walter Fleck