REȘIȚA – Deoarece trenul cu hidrogen e prea scump, cel cu acumulatori l-a „sedus” pe primarul Reșiței într-o vizită la Szeged. Acolo unde Ioan Popa și o echipă de la Metroul SA au văzut o cale ferată de 35 km care leagă orașul de o stațiune balneară din sudul Ungariei!
În Szeged, mijlocul de transport este considerat tramvai însă, la ieșirea din oraș, devine tren și redevine tramvai la intrarea în stațiune. Drumul durează 30 de minute cu train-tram-uri luate din Germania în cadrul unui proiect care a costat 200 de milioane de euro. „Am discutat ca, în funcție de soluția pe care o va da Metroul SA, care face acest studiu de oportunitate, să luăm trenuri care să aibă acumulatori pe baterii. Cu alte cuvinte, pe porțiunea Timișoara-Voiteni, se va putea circula pe linie electrică astfel încărcându-se bateriile, după care până la Reșița trenul va funcționa pe baterii. Aceste trenuri au autonomie până la 600 km. Cu alte cuvinte, distanța Reșița-Timișoara, chiar și până la aeroport, nu va fi problemă să fie parcursă pe acumulatori”, a declarat recent Ioan Popa.
Primarul a făcut aceste precizări întrebat fiind despre mai vechea intenție a primăriei de a licenția societatea Transport Urban Reșița (TUR) pentru a efectua transport feroviar de călători pe ruta Reșița-Timișoara. Acest lucru nu este posibil deoarece, prin regulamentul Comisiei Europene, o societate precum TUR nu poate opera în afara Reșiței. Motiv pentru care primăria va trebui să deschidă o altă societate comercială pe care s-o licențieze pentru transport feroviar de călători interurban. „Am vrut să luăm garnituri de tren la mâna a doua de la Baden-Baden, Germania, ca să ne licențiem. Primăria de acolo ne-a transmis că la primăvară vor disponibiliza câteva garnituri pe care ni le pot pune la dispoziție pe un preț simbolic. Am putea merge pe varianta asta ca să grăbim licențierea viitoarei societăți de transport feroviar interurban. În final, însă, vom lua trenuri cu acumulatori cu fonduri europene”, a încheiat Ioan Popa.
JCS-Ionel Ivașcu