Caraş-Severin, Romania


REŞIŢA – Municipiul a avut din nou parte de spectacolul plin de freamăt al unei locomotive cu abur, la inaugurarea muzeului reşiţean.

Câteva mii de oameni s-au adunat, duminică, 16 septembrie, în Triaj, la chemarea fluierului locomotivei 230.516, fabricată în 1936 la Reşiţa, de UDR, care s-a întors pentru scurt timp acasă tractând Trenul Regal, cu ajutorul unei locomotive Diesel. Spectacolul care le-a oferit reşiţenilor un amalgam de istorie cu ocazia transformării bătrânului parc din Triaj în Muzeul de Locomotive cu Abur Reşiţa. Între locomotiva cu abur şi cele două vagoane ale Trenului Regal, reşiţenii au putut admira o altă locomotivă cu însemnătate deosebită pentru municipiul de pe Bârzava: prima echipată cu motor Diesel, ce a fost construită la Reşiţa în 1960.

Trenul Regal a fost comandat de către Regele Ferdinand societăţii Ernesto Breda din Milano, însă, din nefericire, n-a mai apucat să se bucure de el, garnitura fiind finalizată abia după moartea sa. În schimb, în vagoanele sale au urcat Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nicolae Ceauşescu, dar şi demnitari străini precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker şi Todor Jivkov.

Un mic tur inaugural a fost organizat pentru oficialităţi între gara CFR Reşiţa Nord şi halta Triaj, pe o linie dezafectată. La capătul călătoriei, reprezentanţii municipiului şi ai judeţului au fost aşteptaţi cu covorul roşu de mii de reşiţeni. Dincolo de spectacolul de istorie în aer liber, evenimentul a oferit celor mai tineri prilejul de a vedea, pentru prima dată, o locomotivă cu abur pe liniile ferate ale Reşiţei.

Printre cei care au călcat covorul roşu s-au numărat primarul Reşiţei, Mihai Stepanescu, prefectul judeţului, Silviu Hurduzeu, Steven Auschnitt, fiul marelui industriaş Max Auschnitt, de numele căruia este legată istoria interbelică a Reşiţei, dar şi Mircea Popa, care a deţinut demnitatea de primar al municipiului de pe Bârzava, şi care a apucat să conducă uzina reşiţeană în vremurile când pe porţile ei mai ieşeau locomotive.

După alocuţiunile oficialităţilor, omul de cultură Ada D. Cruceanu a vorbit celor prezenţi despre revoluţia aburului, cu care Reşiţa a cucerit, cândva, lumea. Evenimentul a fost intitulat de către organizatori, în principal Fundaţia UDR, înfiinţată în 2011, „1-40-140“, în centrul acestuia fiind adusă prima locomotivă cu abur, construită la Reşiţa acum 140 de ani, expusă în parcul din Triaj, inaugurat acum 40 de ani.

Reşiţenii au adus, totuşi, un reproş oficialităţilor, legat de faptul că, din nefericire, Reşiţa nu se mai poate mândri decât cu ce-a fost odată…

Antoniu Mocanu