Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – În ultima perioadă s-au înmulţit reclamaţiile şi sesizările referitoare la prospeţimea mâncărurilor comandate.

Facem ce facem şi, fie din comoditate, fie că ne-am obişnuit să mâncăm în oraş cu prietenii sau la birou, tot apelăm la serviciile unităţilor de alimentaţie publică. Numai că, în ultima vreme, tot mai mulţi dintre noi suntem dezamăgiţi de ceea ce se întâmplă în aceste unităţi. Mâncarea nu mai e la fel de bună cum era când s-a deschis respectiva unitate, ori cantitatea e mai mică, ori ceva nu e proaspăt în preparatul comandat. Nici nu e de mirare că inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au serios de lucru, numai în perioada 1 martie – 31 mai fiind constatate nereguli la 49 de operatori economici din judeţ.

În cadrul şedinţei Consiliului Consultativ pentru Protecţia Consumatorilor, desfăşurată luni, 24 iunie 2019, la Prefectură, au fost puse pe tapet neregulile şi abaterile constatate în această perioadă. Inspectorii au efectuat în lunile de primăvară 69 de controale tematice în unităţile de alimentaţie publică din judeţ, respectiv restaurante, pizzerii, fast-food-uri. Informarea a fost făcută de comisarul superior Griza Lavinia, din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin, care a subliniat: „Ca urmare a acestor acţiuni de control, au fost constatate abateri la un număr de 49 de operatori economici. Au fost aplicate 16 amenzi contravenţionale în valoare totală de 68.000 lei. De asemenea, au fost dispuse măsuri de oprire temporară a serviciilor de alimentaţie publică, până la remedierea deficienţelor constatate. Cele mai multe nereguli au constat în neasigurarea spaţiilor de pregătire a preparatelor, respectiv în blocul alimentar, nerespectarea condiţiilor igienico-sanitare, nerespectarea condiţiilor de depozitare a produselor utilizate ca materie primă pentru prepararea mâncărurilor, respectiv schimbarea stării termice a produselor, în special a celor din carne, care putea să afecteze proprietăţile nutritive ale produselor“.

Am putea adăuga că putea să afecteze şi sănătatea oamenilor sau mai ales, ceea ce este, poate, mai important în condiţiile în care plătim de două ori: o dată pe mâncarea alterată şi încă o dată pe tratamente. Despre măsurile aplicate, comisarul Griza a speciaficat: „Au fost aplicate amenzi contravenţionale şi, totodată, măsura opririi temporare a prestării serviciilor până la remedierea acestora, precum şi efectuarea unor controale de reverificare a măsurilor aplicate, respectiv, dacă operatorii economici au remediat toate deficienţele constatate în timpul controlului“.

Alte abateri constatate s-au referit la informarea consumatorilor despre preparatele culinare servite: „De pildă, în listele-meniu apăreau produse diverse cu o anumită denumire, care informa consumatorul despre materiile prime utilizate dar, verificându-se în blocul alimentar, în spaţiile de depozitare a materiilor prime, s-a constatat că pe eticheta produselor utilizate la aceste preparate culinare, denumirea produsului era alta şi avea alt conţinut decât cel afişat în lista-meniu. La diferite sortimente de brânzeturi au fost găsite în blocul alimentar preparate din lapte şi grăsimi vegetale, care nu pot fi utilizate decât cu informarea consumatorului că sunt preparate şi nu sunt brânzeturi, conform definiţiei brânzeturilor, care sunt preparate numai din lapte. Deci, e vorba de informare defectuoasă, asta şi din cauza necunoştinţei operatorilor economici. Avem foarte multe reclamaţii telefonice şi sesizări din tot judeţul, referitoare la cât de proaspete sunt mâncărurile servite. Verificăm aceste nereguli în funcţie de cât de repede putem să ajungem în locul respectiv“.

S-au retras din circuitul uman doar 479 de kg de produse, în valoare totală de 13663,57 lei şi s-au aplicat 32 de avertismente potrivit informării prezentate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin.

Alexandra Gorghiu