CARAŞ-SEVERIN – Apicultorii ştiu cât de greu a fost anul apicol 2016, cu vremea capricioasă care a afectat serios efectivele de albine şi producţia de miere. Însă un alt „hop” de care se lovesc apicultorii români îl constituie amestecul de miere românească cu cea străină, lucru pe care Ioan Fetea, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România (ACAR), îl vrea stopat. Concret, asta se poate face prin specificarea pe etichetă a ţării de provenienţă a mierii. Ion Bărbuţ, preşedintele Cooperativei Apicole Prisăcarii Hercules (CAPH), susţine această iniţiativă care ar încuraja produsele de calitate. Conform lui Bărbuţ, există o lege a etichetării care prevede ca eticheta să specifice provenienţa produsului şi ce conţine acesta.
Pe rafturile magazinelor se regăsesc diverse sortimente de miere de calitate îndoielnică. O spune stuparul din Mehadia, obişnuit să-şi desfacă produsele la târgurile apicole din judeţ şi nu numai. Când are ocazia, trece pragul magazinelor şi aruncă o privire la mierea de pe rafturi. Ţinând cont că are în spate o activitate de peste 40 de ani de albinărit, nu ne putem îndoi de părerea sa.
„În Germania, am participat la o negociere de preţ cu un retailer de la ei. Vroiau să cumpere miere de la noi iar eu am lăsat la 2,8 euro kilogramul. Mi s-a spus că preferă să cumpere miere din China cu un euro kilogramul”, îşi aminteşte Bărbuţ. În ţară nu i s-a întâmplat aşa ceva, însă mierea de calitate îndoielnică este prezentă pe rafturi putând proveni chiar şi din România. Iată de ce CAPH respectă întru totul litera legii în ce priveşte etichetarea.
Iar rezultatele se văd. Firme din Craiova vor 212 kg de miere produsă de CAPH pentru a o face cadou de sărbători angajaţilor. Un retailer din Turnu Severin l-a invitat pe Bărbuţ să vândă miere în incinta magazinului. Şi a fost mulţumit de colaborarea cu CAPH deoarece se pare că Bărbuţ va semna un contract prin care va vinde miere în incinta aceluiaşi magazin de două ori pe lună. Şeful CAPH se pronunţă în favoarea etichetării corespunzătoare şi sfătuieşte clienţii să fie foarte atenţi atunci când cumpără miere.