Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – După experienţa amară cu americanii de la Noble Ventures, reşiţenii ar putea cunoaşte şi faţa bună a investitorilor de peste Ocean. Ar putea fi vorba inclusiv despre un… Joint Venture, adică o afacere pusă la cale şi susţinută de parteneri de aici şi de pe continentul american. Asta pentru că Reşiţa a avut norocul să primească vizita unei delegaţii pe un proiect, Inovaţie 4.4, care este de fapt o reţea globală de companii partenere, ce ar putea investi nu doar aici.

Zona municipiului a fost arealul unde s-au întrunit investitori europeni şi americani, cu reprezentanţi ai autorităţilor locale, judeţene din Caraş-Severin, Timiş şi Arad, şi cu cei ai ADR Vest. Iar oferta pentru Reşiţa ar viza introducerea municipiului pe o piaţă globală, producerea unor turbine hidrocinetice şi a unor vehicule electrice, pe proiectul aCar, fiind implicate companii germane, americane şi elveţiene.

Lina Constantinovici, o timişoreancă stabilită în SUA, a prezentat proiectul Inovaţie 4.4 care ar putea atrage investiţii spre Reşiţa: „Am adus o delegaţie de companii despre care am simţit că ar fi foarte aliniate cu strategiile Primăriei şi cu cele ale regiunii, pentru a aduce aici energie verde, oportunităţi de producţie pentru companii din SUA, din Europa, dintr-o reţea globală de parteneri cu care lucrăm. Misiunea proiectului «Inovaţie 4.4» este să accelereze comercializarea şi implementarea celor mai necesare tehnologii care să întrunească obiectivele de dezvoltare ale Naţiunilor Unite“.

Timişoreanca ne-a vorbit despre felul în care au fost aleşi potenţialii investitori pentru Reşiţa: „Am selectat din mii de tehnologii şi companii cu care lucrăm, pentru a le alege pe cele care au avut cel mai mare potenţial de impact, pentru ca mai apoi să le conectăm strategic cu parteneri globali, investitori, parteneri strategici, parteneri de implementare etc. Această delegaţie face parte din programul pe care-l avem, aceasta a fost prima, în România, în Reşiţa, în regiunea Banat. Vom face delegaţii similare în Filipine şi în alte câteva state, spre sfârşitul acestui an“.

În cadrul unei conferinţe de presă, primarul Ioan Popa a făcut rezumatul întrunirilor: „Au fost trei zile extrem de pline, de fructuoase şi de grele pentru mine. Luni, la prânz, am pornit la drum, ne-am deplasat în cea mai mare viteză spre Porţile de Fier. Am văzut Porţile de Fier I, împreună cu delegaţia de la Zoetic şi Freudenberg. Cu bunăvoinţa celor de la Hidroelectrica, pe parcursul unei ore, am văzut sistemul de control al celor şase turbine, partea românească a barajului de la Porţile de Fier. Am observat cum lucrează ecluzele, vanele, vapoarele, am intrat în sala turbinelor, până jos la rotoare. Practic, delegaţia americană a avut ocazia să vadă o realizare de excepţie din punctul meu de vedere, şi vă mărturisesc cu sinceritate că atunci când am văzut sala de comandă, cu şapte calculatoare reproiectate pe un ecran mare, mi s-au înmuiat şi mie genunchii puţin, şi am avut aşa un tremur. Pentru că mi-am dat seama că noi am putut să facem un lucru extraordinar şi nu ştiu din ce motive, în ultimii 20-25 de ani, nu ne mai angajăm la obiective atât de mari. De acolo ne-am întors la UCMR, am văzut uzina, Câlnicelul şi zona de Diesel, unde se lucra la piese. Şi, la fel, au fost foarte impresionaţi pentru că au văzut că lucrăm piese de dimensiuni foarte mari, având diametrul de 7-8 metri, cu precizie de 0,05 milimetri. Nu se aşteptau la aşa ceva cu siguranţă! Au văzut şi echipare completă – rotor, stator – pentru o turbină. După care, după discuţia cu dl Cosmin Ursoniu (directorul UCMR), ne-am dus la Văliug, unde am avut, marţi, acel seminar cu trei primari – Robu, Falcă, eu – şi trei consilii judeţene, şi cu toată această pleiadă de investitori. Cel puţin cred că am deschis calea spre a ne pune pe hartă şi a aduce investitori în oraş“.

Ce se va face concret

Primarul spune că Zoetic, unul dintre investitori, este interesat de două aspecte. Primul ar viza o colaborare cu UCMR-ul, cu comenzi sau un joint venture cu ei, pe partea de producţie de turbine hidrocinetice. Cel de-al doilea ar fi instalarea acestui gen de flotoare, de turbine, pe bazinele hidrografice din România, chiar pe canalele care vin de la Văliug. „În ceea ce priveşte aCar, acel cluster făcut cu Universitatea Tehnică din Munchen, eu cred că am putea să ducem proiectul mai departe împreună şi să construim chiar aici la Reşiţa, împreună cu universitatea din Reşiţa să lucrăm la acest prototip, a mai spus Ioan Popa. El poate fi dus în diverse zone, e o maşină la care ei au lucrat şase ani. E un proiect foarte frumos, din punctul meu de vedere, şi are parteneri importanţi din industria de automotive: Draxlmaier, Mahle, Bosch, Siemens. Pur şi simplu mergând înainte pe proiectul ăsta, le-ar putea deschide partenerilor ideea de a veni spre oraşul nostru“.