CARAȘ-SEVERIN – Atât are șansa județul să primească, prin PNRR. Caraș-Severinul a dat mâna cu Timișul, Aradul și Hunedoara, pentru a încropi peste 686 de kilometri de piste de biciclete – dintr-un total finanțabil de 3.000 – valorând aproximativ 59 de milioane de euro!
Cea mai recentă ședință extraordinară a Consiliului Județean Caraș-Severin a pus pe masa discuțiilor un interesant proiect ce urmează să obțină finanțare în parteneriat cu celelalte județe din vest. Aleșii județului și-au exprimat acordul de principiu pentru participarea la implementarea proiectului „Cu bicicleta prin vest – traseu cicloturistic“ din Investiția I.4. „Implementarea a 3.000 de kilometri de trasee cicloturistice la nivel național“, finanțat prin PNRR, Componenta 11 – Turism și cultură. Totuși, o mențiune referitoare la Velo Timiș l-a nemulțumit pe secretarul general al județului, Darian Ciobanu, care a cerut înlocuirea acesteia cu Velo Vest. Însă suma destul de consistentă, de 82.500 de euro pe kilometru de pistă de bicicletă, i-a surprins pe cei mai mulți dintre aleșii județului, care se întrebau dacă nu cumva pistele vor fi și acoperite, și iluminate. Mai ales că majoritatea traseelor se suprapun cu unele existente, amenajate deja.
Cristina Mocanu, șeful Serviciului Proiecte, din cadrul Direcției Generale de Dezvoltare a CJ CS, a detaliat: „PNRR-ul, prin componenta 11, a dat drumul la o linie de finanțare pe turism și cultură, mai exact 3.000 de kilometri de cicloturism în România. Aici sunt mai multe trasee: Via Transilvanica, Velo Carpatica, Velo 13 și 6. Ghidul a presupus mai multe lucruri, în special crearea de parteneriate. Noi ca să avem o continuitate ne-am asociat într-un parteneriat cu Timișul, Aradul și Hunedoara, Timișul fiind lider de parteneriat. Și atunci traseul a pornit din Arad, către Timișoara, Hunedoara, și din Timișoara către noi, și din Hunedoara către noi. Pe teritoriul nostru, spre bucuria tuturor, avem aproximativ 686 de kilometri. Acești kilometri se împart: avem pe Via Carpatica aproximativ 171 de kilometri, Via Transilvanica – 204, Euro Velo 13, 6 – 157, și alte tipuri de trasee – aproximativ 153 de kilometri“.
Care este sau va fi traseul acestor piste?
„Velo intră la noi în județ prin comuna Forotic, Comorâște și merge de-a lungul graniței până la Berzasca. De acolo mai există niște ramificații spre Sichevița. Și de acolo începem să ne legăm pe Via Carpatica. Via Transilvanica intră la noi în județ de la Timișoara, prin comuna Băuțar, prima localitate fiind Bucova, și de acolo se extinde: Caransebeș și merge mai departe. Per kilometru avem o sumă aprobată de minister de 82.500 de euro, per total, adunate așa, grosso modo, la 686 de kilometri avem o valoare de aproximativ 59 de milioane de euro. E o valoare mare care poate că sperie pe toată lumea“, a concluzionat Cristina Mocanu după ședința extraordinară.
Fiind vorba despre proiecte cu valoare mare, despre piste pe întreg teritoriul țării, județele din vest au fost nevoite să se asocieze, chiar dacă noi aveam deja pregătit un proiect mai amplu. „Pentru depunere a fost nevoie să ne asociem, să identificăm traseele în mare, am avut și o notă de fundamentare pe care am aprobat-o, explică șefa proiectelor județului. Ulterior semnării vor începe efectiv documentațiile tehnico-economice care, spre bucuria tuturor, sunt eligibile. Treaba o să înceapă după, vedem atunci cum o să facem cu partenerii, dacă ne facem noi respectivele documentații sau facem o asociere, gen cum a fost tren-tram-ul, ceea ce mi se pare mai ok pentru că sunt 4 județe care au specialiști din fiecare și lucrurile pot ieși mai bine. Și sperăm noi să ne atingem obiectivele. Va fi un drum greu, lung, dar la fiecare proiect trebuie muncit, avem nevoie de oameni, sperăm să se deblocheze posturile, să vină întăriri, pentru că e destul de greu și proiectele vin, nu am vrea să scăpăm nicio linie de finanțare, mai ales partea de PNRR“.
Această finanțare oferă județului posibilitatea asfaltării pistelor, a montării de sisteme de semnalizare. Și pentru că banii sunt suficienți pentru o investiție serioasă, s-ar putea face și economii care vor putea fi folosite pentru extinderea anumitor trasee care n-au putut fi cuprinse acum în proiect. „Noi inițial am avut un studiu de prefezabilitate, făcut anul trecut, în 2021. O parte din studiul de prefezabilitate se regăsește în cererea de finanțare. Nu am putut să punem absolut tot studiul, pentru că vorbim de 3.000 de kilometri pe țară. Dacă veneam cu acela, erau foarte, foarte mulți kilometri, și atunci nu au fost de acord. Încercăm să vedem ce o să fie cu această cerere de finanțare și încercăm pe alte linii ce ne-a mai rămas, ori le băgăm dacă există economii, sau dacă nu o să vedem ce linie o să scoată POR-ul pe partea de turism“.
Urmează o perioadă de evaluare, fiind vorba despre un apel de finanțare competitiv, însă județul nostru are șansa cuprinderii traseelor Euro, care aduc un punctaj foarte bun. După care urmează eventuale clarificări, rezolvări, corectări de greșeli și recuperări. Nu trebuie uitat faptul că, în inițiativă, pe lângă Consiliul Județean, mai sunt cuprinse 56 de UAT-uri, toate consiliile locale dând hotărâri pentru proiect, contribuind cu terenuri. „Au fost trasate niște linii, dar la ridicările topo, când intervine proiectantul, se mai fac modificări, se alege cea mai bună variantă“, a precizat Cristina Mocanu. Răspunsul vizavi de finanțare va fi primit, cel mai probabil, la sfârșitul acestei luni.
JCS-Antoniu Mocanu