FÂRLIUG – Exploatările forestiere din zonă mai fac o „victimă” printre drumurile noastre toate. Sunt cuvintele cu care primarul Ioan Borduz descrie starea drumului judeţean 578, Fârliug-Dezeşti-Zorlenţu Mare, asfaltat cu mari eforturi şi distrus de camioane pe măsură de mari.
Cei 12 km au fost asfaltaţi în 2005 şi încă de atunci se cară lemn din pădurile din zonă. „Drumul suportă maxim 10 tone însă camioanele depăşesc şi de zece ori acest prag. A rezistat eroic dar acum e pe ducă, la fel ca eroii”, declară primarul Borduz.
Anul trecut, în zonă s-a construit digul de protecţie de-a lungul râului Pogănici, care curge paralel cu drumul. Adică alte pietre, la propriu, de încercare pentru eroicul drum. Ne referim aici la camioanele cu materiale de construcţii care solicitau şi mai mult carosabilul. Un carosabil devenit impracticabil din cauza gropilor şi vegetaţiei care-şi reintră în drepturi.
Cunoscând situaţia, Consiliul Judeţean, în calitate de administrator al drumului, a emis o hotărâre prin care transportatorii cu asemenea utilaje grele trebuie să achite 250 de lei lunar pentru a primi autorizaţie de circulaţie pe acest drum. Asta se întâmpla înainte de construirea digului, aflăm de la primarul Borduz. Dar taxa fixată de CJ nu pare să sperie pe nimeni, iar drumul se strică văzând cu ochii.
Primăria trage semnale dar acestea se pierd în gropile dintre Dezeşti şi Zorlenţu Mare. Pe acea porţiune e bine să nu te aventurezi, căci până şi maşina de teren a primarului s-a dovedit neputincioasă. Aşa că autorităţilor locale nu le rămâne decât să meargă cu jalba la judeţ. „Din punctul nostru de vedere, cu bani colectaţi din taxa de 250 de lei nu poţi astupa nici două-trei gropi pe un drum unde autoturismele n-au ce căuta. Am încercat să luăm legătura cu d-na Corina Pascotă, şefa Direcţiei pentru Administrarea Domeniului Public şi Privat din cadrul CJ. După multe insistenţe, au venit doi specialişti la faţa locului”, mai aflăm de la primar.
Asta se întâmpla acum vreo două-trei săptămâni. Oamenii de la CJ chiar au găsit un transportator care circula cu o greutate de 5-6 ori mai mare decât cea declarată când şi-a scos autorizaţie. „Nu ştim ce măsuri au luat, căci nu ne-au anunţat nimic. S-a acţionat după zicala „veni, vidi, vici”, iar drumul e praf”, încheie primarul.
Ne-am adresat şi noi Direcţiei Patrimoniu (DP) din cadrul CJ. Conform răspunsului scris semnat de d-na Oana Treanţă, DP a contractat o documentaţie de avizare de lucrări de intervenţie la drumul în cauză. S-a întâmplat în 2014 dar, până acum, nu s-a găsit o sursă de finanţare şi nici bugetul nu a permis CJ să treacă la fapte. „Pe acest drum judeţean, s-a eliberat autorizaţie specială de transport pentru un singur agent economic având ca obiect de activitate exploatarea de masă lemnoasă. Taxa de autorizaţie specială de transport a fost aprobată pe anul 2016 prin HCJ nr. 116/2015. DP constată şi aplică măsurile legale transportatorilor care nu respectă legislaţia în vigoare privind limitele maxime admise, respectiv greutate/lungime”, se arată în documentul amintit.
De la primarul din Zorlenţu Mare, Martin Cornea, aflăm că forul județean a intabulat recent drumurile judeţene 587 Păltiniş-Duleu, din care face parte bucata care-l „doare” pe Borduz, şi 608B, Zorlenţ-C-tin Daicoviciu. Adică drumurile respective figurează în planurile CJ. Până însă să se facă ceva, traficul de mare tonaj tinde să mai facă un „erou” la Fârliug. Adică podul construit acum zeci de ani de primărie, care acum se află… în administrarea CJ.
Tot cu ani în urmă, dar ceva mai recent, CJ a avut grijă să trimită semnele de circulaţie care ar fi trebuit amplasate pe drum. Numai că restricţiile de viteză, acordarea de prioritate sau curbele periculoase reglementează circulaţia din… magazia Primăriei Fârliug. Nici CJ şi nici Poliţia Rutieră nu s-au obosit să le şi „planteze” de-a lungul eroicului drum care… moare încet dar nu se predă.