REŞIŢA – Şeful administrativului reşiţean spune că lucrurile avansează tot mai sigur spre modernizarea şi reabilitarea căii ferate care leagă Reşiţa de aeroportul din Timişoara, dar şi a celei care asigură legăturia cu Serbia, prin Voiteni – Moraviţa!
„Avem acest proiect extrem de important, care se cifrează la circa 300 de milioane de euro, pentru reabilitarea şi modernizarea căii ferate Aeroport Timişoara – Timişoara – Voiteni – Reşiţa şi Timişoara – Voiteni – Stamora Moraviţa – legătură cu Serbia. Este un culoar european de cale ferată şi după discuţii cu fostul ministru Bode, şi cu actualul ministru Drulă, de la Transporturi, am convenit de comun acord ca Reşiţa să coordoneze realizarea acestui proiect“, aminteşte Ioan Popa, primarul Reşiţei. Edilul are şi de ce să fie optimist, mai ales că pentru luna aceasta a fost programată semnarea protocolului final cu CFR Infrastructură, al treilea protocol de acest gen la nivel naţional, după Cluj şi Braşov.
De ce a ales Nelu Popa să se ocupe de aceste căi ferate? „În primul rând facilităm ieşirea reşiţenilor, a celor din Banatul de Munte spre Timişoara şi spre aeroport şi, în acelaşi timp, în sens invers facilităm aducerea turiştilor în zona Domeniului Schiabil Semenic, cu o mult mai mare uşurinţă“, a precizat edilul. Primarul Reşiţei crede că situaţia actuală de la aeroportul din Timişoara, dar şi de la altele, nu este deloc plăcută turiştilor, primele persoane pe care le întâmpină când pun piciorul în zonă fiind… taximetriştii.
„Imaginaţi-vă că ceea ce s-a întâmplat la Bucureşti, nişte ani de zile, până când s-a introdus trenul care face legătura dintre aeroport şi Gara de Nord, se întâmplă şi la noi, şi în alte aeroporturi din ţară. Primele persoane care te aşteaptă, ca străin, atunci când ajungi în aeroport, sunt taximetriştii. Găsesc că nu este normal ca un turist care vine din afară, din Europa sau de altundeva, să nu aibă posibilitatea de a circula cu mare simplitate dintr-un aeroport“, explica primarul Ioan Popa, într-un interviu acordat Ziarului Financiar.
Care este propunerea echipei de proiect de la Reşiţa pentru reabilitarea şi modernizarea celor două căi ferate? Una va fi dublă, electrificată, cea care leagă Timişoara de Serbia. De la jumătatea ei, pe tronsonul Voiteni – Reşiţa, e neelectrificată şi acum, iar acolo Nelu Popa vrea să introducă patru garnituri de tren cu propulsie pe hidrogen.
„Ca să reuşim să-l finanţăm pe Rezilienţă – şi aici avem acordul cert al ministerului Transporturilor şi al primului ministru Florin Cîţu, care ştiu despre acest proiect –, avem două sarcini: trebuie să fim gata cu contractul de proiect tehnic şi execuţie în decembrie 2022, şi proiectul trebuie să fie realizat fizic în decembrie 2026. Acum se lucrează la caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate, pe care-l vom lansa foarte probabil în cursul lunii aprilie. Noi am făcut un calendar cu ce ar trebui să se întâmple până în decembrie 2026. Şi realizarea studiului de fezabilitate trebuie să se întâmple până la finalul anului curent sau începutul anului viitor, astfel încât să putem să avem licitaţia făcută pentru proiectul tehnic şi pentru execuţie, şi contractul semnat până în decembrie 2022. Dacă acest lucru va reuşi, nu am nicio îndoială că în următorii patru ani, adică 2023-2026, nu vom reuşi să facem acest proiect. În ceea ce priveşte trenurile cu propulsie pe hidrogen, sunt deja în operare în Germania, de doi ani. Sunt două, trei companii mari, care au realizat aceste trenuri. Şi, din acest punct de vedere, până când vom fi noi gata cu liniile, nu am absolut nicio îndoială că vom pune pe această cale ferată propulsia pe hidrogen“, a încheiat, optimist, primarul Reşiţei.
JCS-A.M.