REȘIȚA – Întârzierea semnării contractelor la București duce la „conflicte” între proiectele mari ale Reșiței!
Concret, lucrările la tramvai au demarat de mai bine de o lună însă AquaCaraș încă așteaptă să semneze contractul de 160 de milioane de euro pe Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2. Bani fără de care nu pot fi schimbate magistralele de apă și canal din oraș. Asta ar întârzia lucrările la tramvai, ducând la depășirea termenelor și la probleme cu finanțarea.
Aceste aspecte au fost analizate de primarul Ioan Popa împreună cu reprezentanții PORR și AquaCaraș, stabilindu-se concret unde sunt zonele de „conflict” între cele două proiecte și încercându-se corelarea lucrărilor. Situația i-a fost adusă la cunoștință și ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, care a promis accelerarea semnării contractului cu AquaCaraș. Speranța primarului este ca și AquaCaraș să aibă cât mai repede un câștigător pe POIM 2, care să poată lucra concomitent cu PORR. Analiza este pe final și, în următoarele săptămâni, se așteaptă declararea unui câștigător. „Este efectiv un infern și noi suntem ca pe ace să nu întârziem lucrările la tramvai. Suntem fortuiți să ne asumăm lucruri care trebuiau făcute demult. Sper să reușim să le realizăm pe toate împreună cu colegii din primărie, cu AquaCaraș și firmele din oraș”, a declarat primarul.
Trei lucrări importante la rețeaua de apă și canal se suprapun cu șantierul PORR-ului. Prima vizează realizarea unui cămin de preluare la intersecția din zona Kaufland din Govândari. Pe Bd. Republicii, Bd. Muncii și Str. Făgărașului vin conducte de canalizare menajeră și pluvială. Cum stația de epurare preia atât menajerul cât și pluvialul, când plouă torențial, deversează în Bârzava. A doua lucrare vizează aducerea unei magistrale noi din Piața Republicii din Muncitoresc, până la podul de la Palatul Cultural. Aici intersectează o conductă reabilitată anul trecut, după care continuă pe Bd. Revoluției până în zona poliției. Această conductă va prelua canalizarea menajeră și trebuie pusă pe lângă una existentă care va rămâne pe pluvial. A treia lucrare vizează schimbarea canalizării din zona Luncă, pentru ca și aici canalizarea menajeră să fie separată de cea pluvială.
Toate aceste lucrări trebuie făcute concomitent cu lucrările pentru tramvai. De unde rezultă presiunea rezolvării lor în paralel. De exemplu, prima dintre cele trei lucrări trebuia făcută de cinci ani. Acum însă PORR-ul vrea să-și termine lucrarea în zonă ca să meargă mai departe. Primarul vorbește despre câteva zone de „conflict” cu lucrările de apă și canal pe Programul Operațional de Infrastructură Mare (POIM) 1 și 2. POIM 1 a fost semnat de mulți ani, a fost abandonat de Hidroconstrucția, au fost reluate licitațiile, însă câștigătorul a intrat în insolvență de câteva luni. Acum se încearcă salvarea lucrărilor.
„Zona Kaufland-Victoria este să zicem în regulă. Zona Intim-Victoria, unde relocăm o conductă de apă magistrală, o facem cu fontă ductilă pe proiectul tramvai. Prima zonă pe care trebuie s-o urmărim cu atenție este de la universitate până la poliție. Când vom închide circulația, va trebui să vedem dacă contractul POIM va fi semnat și va putea face lucrarea sau va trebui să găsim alte surse de finanțare împreună cu cei de la AquaCaraș ca să facem tronsonul respectiv”, a încheiat Ioan Popa. Primarul și-a arătat însă încrederea că se va reuși finalizarea acestor lucrări.
JCS-Ionel Ivașcu