CARAŞ-SEVERIN – Mai mult, şeful Direcţiei Silvice consideră că dacă nu ar mai ploua, cei care exploatează masă lemnoasă nu ar mai murdări şi distruge drumurile din judeţ. De asemenea, Ion Tabugan avertizează că între Reşiţa şi Slatina Timiş drumul va fi plin de lemne!
Analiza activităţii din 2022 a Gărzii Forestiere Judeţene, prezentată Colegiului Prefectural, a scos în evidenţă faptul că din volumul total al posibilităţii de recoltare oferit la licitaţii, de 750.000 mc, au fost recoltaţi doar 490.000 mc. Aşadar, contrar percepţiei publice că „se taie pe rupte“, a rămas nerecoltat un volum de 260.000 mc, care se adăugă altor restanţe acumulate din anii anteriori, de 2,5 mil. mc. Întrebat care ar putea fi cauza, Gheorghe Săvianu, şef serviciu în GFJ, a răspuns: „Nu ştiu, nu îmi dau seama. Sincer, la întrebarea asta s-ar putea să vă răspundă Direcţia Silvică. Noi suntem instituţie de control.“
Chiar dacă nici Direcţia Silvică nu e o instituţie de analiză, directorul Ion Tabugan a identificat cauzele neîndeplinirii de plan şi a comunicat-o plenului: „Se asfaltează! E bine că se asfaltează comunele noastre, dar de aici până la a interzice a se trece cu maşinile de tonaj mare este şi un factor de renunţare către agenţii economici.“ Problema reclamată de către aceştia ar reprezenta-o instituirea arbitrară de restricţii de circulaţie cu limite de tonaj pe drumuri de diferite categorii din judeţ. „Situaţia se datorează inexistenţei puterii de exploatare a agenţilor. Se datorează inaccesibilităţii fondului forestier. Cum e ştiut, cu Ordonanţa 109, cu legea corporatistă (sic!), ni se ia 90% din profit. Ce putem să facem cu 10%?“, şi-a continuat el argumentaţia, insistând că Direcţia nu are bani pentru dezvoltare în timp ce „agenţii vin, dar de multe ori sunt împiedicaţi prin aceste indicatoare de 3 tone“.
Că limitările şi restricţiile nu apar chiar fără motiv e clar pentru oricine a trecut vreodată pe lângă un parchet de exploatare. Cel mai recent exemplu l-a semnalat subprefectul Cristian Gâfu, care a solicitat GFJ să verifice la Cruce, între Reşiţa şi Văliug, „şantierul“ deschis de un agent care a depozitat lemnul tăiat foarte aproape de partea carosabilă, pe care a umplut-o cu noroi. „Noi le-am atras atenţia tot timpul, dar nu au unde să pună masa lemnoasă. Ei trebuie să o facă cu mult mai multă atenţie. Dar acuma nici Dumnezeu nu ţine cu noi cu ploile!“, a concluzionat Tabugan. Pentru a avertiza, imediat, că „o să vedeţi atunci pe marginea drumului lemne“, când vor începe exploatările de-a lungul DJ582, de la Reşiţa până la Slatina Timiş, pentru punerea în lumină a platformei drumului şi punerea în siguranţă a circulaţiei.
Revenind la problema restricţiilor, „ideal ar fi ca atunci când se scot la licitaţie suprafeţele de pădure, să se discute în prealabil cu primarii, nu să fie puşi în faţa faptului împlinit“, a adăugat Gâfu. Astfel, pentru o scurtă perioadă de timp, cât funcţionează parchetul, ar putea fi găsite rute alternative de transport, de comun acord. Dar, asta ar presupune angajarea şi purtarea unui dialog.
JCS-Walter Fleck