CARAȘ-SEVERIN – CNAIR a semnat, joi, contractul pentru studiul de fezabilitate al drumului de mare viteză Caransebeș-Lugoj. Ofertantul câștigător al licitației, Ingenieria Expeciaizada Obra Civil e Industrial SA (Spania), are de acum la dispoziție 16,07 milioane lei (fără TVA) și 21 de luni pentru finalizarea acest contract!
În anunțul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere se menționează doar beneficiile vizate de construirea noului drum, nu și istoricul zbuciumat (cel de până acum) al proiectului. Astfel, construirea drumului de cca. 50 km, are ca obiective pricipale: reducerea timpului de călătorie și creșterea vitezei medii de deplasare între Caransebeș și Lugoj, precum și conexiunea cu viitorul drum expres Craiova – Târgu Jiu, respectiv Centura Municipiului Târgu Jiu; îmbunătățirea condițiilor de siguranță a traficului; reducerea numărului de accidente, precum și îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei.
Cât despre istoria zbuciumată a proiectului, reamintim doar că în martie 2024 remarcam, pe caon.ro, că „SF-ul Lotului 4 al Drumului de mare viteză Filiași-Lugoj are mai curând șanse de a deveni subiect de roman sau film SF, decât un studiu de fezabilitate care să stea la baza un proiect și a unei execuții practice“. La momentul respectiv, CNAIR suspendase licitația care, anterior, mai fusese lansată în 2022, anulată în 2023 și reluată în 2024. În iulie, CNAIR i-a desemnat câștigători pe spanioli, o decizie contestată de lidera uneia dintre cele șapte asocieri de firme participante la licitație, tranșată de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) și apoi de Curtea de Apel.
Contractele pentru celelalte trei loturi ale „Autostrăzii Sudului“ Filiași-Lugoj se află deja în derulare de anul trecut. Cel pentru Lotul 1 Filiași – Drobeta Turnu Severin (70 km) a fost semnat în iunie 2023 și are o perioadă de derulare de 20 de luni (18 pentru realizarea SF); cel pentru Lotul 2 Drobeta Turnu Severin – Domașnea (65 km), semnat în iulie 2023, are o durată de 28 de luni (26 pentru realizarea SF), iar cel pentru Lotul 3 Domașnea – Caransebeș (45 km) a fost semnat în septembrie 2023 și are o durată de 24 de luni (22 pentru realizarea SF).
Evident, odată toate SF-urile elaborate urmează alte proceduri, alte licitații și, probabil, alte contestații, astfel că beneficiile utilizării noului drum se vor mai lăsa un timp așteptate. În contextul actualelor dezbateri privind orientarea est-vest, ar fi de subliniat că și acest contract este finanțat din Fonduri Externe Nerambursabile, în acord cu obiectivele strategice ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din cadrul Planului Investițional 2021 – 2030, cu obiectivul de sustenabilitate, de dezvoltare economică și de dublă utilizare a infrastructurii de transport.
JCS-Walter Fleck