CARAȘ-SEVERIN – Scurtă recapitulare a stadiului în care se află marile proiecte de reabilitare și modernizare a căilor ferate de pe raza județului!
Dintre toate marile proiecte despre a căror soartă ne-am tot interesat în ultimii ani, la faza de șantier propriu-zis a ajuns doar Lotul 1 al Modernizării liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad. Execuția contractului de 1,34 miliarde lei (fără TVA) vizând tronsonul Caransebeș – Lugoj, câștigat de Alstom Transport SA, Euro Construct Trading SRL și Arcada Company SA, a ajuns în aprilie, potrivit evaluării CFR, la stadiul fizic de 0,97% și la cel financiar de 2,58%, data estimată a finalizării fiind luna iulie 2027. Din istoricul proiectului putem aminti că licitația a fost lansată în iunie 2021, atribuirea contractului a avut loc în martie 2024, în timp ce autorizația de construire a fost emisă în 13 mai 2025.
Proiectarea și execuția modernizării Stației Băile Herculane e avută în vedere încă din 2019, când a fost lansată și anulată o primă licitație privind elaborarea studiului de fezabilitate, urmată în 2020 de o procedură asemănătoare ca derulare (lansare – anulare). De succes s-a bucurat de abia licitația inițiată în ianuarie 2024, câștigată de asocierea GDO MOV Impex SRL – GLB Transark SRL, anunțul de atribuire a contractului în valoare de 17 mil. lei purtând data de 25 mai 2025. Licitația pentru achiziția consultanței și supervizării, lansată în aprilie a fost însă anulată, întrucât până în 28 mai, data limită de depunere a ofertelor, nimeni nu s-a arătat interesat de cei 245.582 lei alocați contractului.
Cel mai important proiect, sub aspectul dimensiunii, dificultății și, nu în ultimul rând, al valorilor financiare îl reprezintă ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova-Drobeta-Turnu Severin-Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est Mediteranean”. Din cele 6 loturi ale acestei linii lungi de aproape 230 km, trei se află pe teritoriul județului, iar Lotul 4 Drobeta- Turnu Severin – Băile Herculane doar parțial. Contractul acestuia, scos la licitație în 12 iunie 2024 de către CFR, a fost semnat în 23 iunie a.c. cu asocierea IC Içtaș Inșaat Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi (lider) și Rotary Construcții Mentenanță SA. Valoarea acestuia este de 2,3 miliarde lei, iar durata de 195 de luni, dintre care 12 luni proiectarea, 60 de luni execuția lucrărilor, 120 de luni garanție și 3 luni activități post-recepție finală.
Lansată la aceeași dată, licitația pentru Lotul 5 Băile Herculane – PO Nou Poarta se află încă în desfășurare, în urma evaluării CFR desemnând în 19 mai drept câștigătoare oferta de 2,14 miliarde lei a PORR Construct. Procedura se află în perioada legală de depunere a contestațiilor.
În cazul Lotului 6 PO Nou Poarta – Caransebeș, licitația a fost lansată în 24 mai 2024, câștigătoare a contractului de 2,11 miliarde lei fiind desemnată, în februarie, aceeași asociere IC Içtaș Inșaat – Rotary Construcții Mentenanță. Atât că asocierea plasată pe locul secund, Alstom Transport SA (lider) – Drum Asfalt SRL, a contestat desemnarea și s-a ales la rându-i cu o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, dosarul ajungând în cele din urmă la Curtea de Apel București spre soluționare.
În ceea ce privește loturile situate pe teritoriul județelor Dolj și Mehedinți, situația nu e cu mult diferită. În urma licitațiilor pentru Loturile 1 Craiova – Filiași, respectiv 2 Filiași – Igiroasa, lansate în 14 august 2024, au fost desemnate câștigătoare ofertele asocierii Alstom Transport SA (lider) – TERNA Tourist Technical and Maritime Societe Anonyme. Deciziile CFR au fost contestate însă, prima de către FCC Construccion SA, iar a doua de către IC Içtaș Inșaat – Rotary Construcții Mentenanță, și se află în prezent la CNCS în proceduri. În ceea ce privește Lotul 3 Igiroasa – Drobeta-Turnu Severin, licitația acestuia urmează a fi probabil reluată, după ce procedura finalizată în februarie a fost anulată chiar de către CFR, după desemnarea constructorului.
JCS-Walter Fleck