REŞIŢA – Dacă pe actualul ciclu de finanţare (2014-2020), edilul spune că a reuşit să atragă deja 165 de milioane de euro pentru Reşiţa, pentru următorul ciclu (2021-2027), urmăreşte să atragă cel puţin 200, la care s-ar putea adăuga alte 300 pentru proiectul cu trenul-tramvai Reşiţa-Timişoara, Reşiţa-Berzovia-Oraviţa-Anina!
Actualul ciclu european de finanţare se apropie cu paşi repezi de încheiere, însă municipalitatea reşiţeană a reuşit să atragă, prin el, bani pentru o serie de proiecte, incluzând pachetul tramvai, Centru Civic, cele şase străzi din Luncă şi multe altele. Ce a mai rămas pe acest ciclu? „Din păcate, proiecte nu prea mai sunt, suntem cam pe final, a subliniat Ioan Popa, primarul Reşiţei. Mai trebuie să vină 7-8, majoritatea pe SUERD, care este o axă de finanţare pentru riveranii Dunării. Această axă ne-a avantajat un pic pe noi, am putut să depunem câteva proiecte pe grădiniţe şi şcoli gimnaziale – aici mai trebuie să vină ceva –, şi pe rezidenţial, pe anvelopări, pe eficienţă energetică clădiri rezidenţiale, blocuri. Pe GAL, proiectul mare de 8 milioane de euro este semnat, dar este în curs de implementare. Sunt întârzieri aici pe partea de ghid, dar noi mergem înainte, cu Căminul fetelor, cu Mociurul. Suma totală – cu tot cu cele 7-8 care mai sunt, şi cu ce vine pe PNDL, de la Ministerul Dezvoltării – se cifrează în jurul a 165 de milioane de euro“.
Însă şeful administrativului reşiţean n-a vorbit doar despre ce s-a făcut, ci şi despre iniţiativele avute în vedere pentru următorul ciclu european de finanţare. „Se închide ciclul de finanţare 2014-2020, noi deja – eu cu Graţian Dobre, cu Sorin Dumitru, cu colegii mei de la Investiţii – am început să lucrăm la 2021-2027, subliniază edilul. Am avut deja două videoconferinţe cu Sorin Maxim la ADR în care am venit cu câteva propuneri pe mobilitate, pe reconversie, pe spaţii degradate, proiecte mari, şi începem să conturăm 2021-2027, pentru că aici ţinta noastră este să tragem 200 de milioane de euro“.
Totuşi, planurile primarului Cetăţii de foc nu se opresc aici. Şeful administrativului reşiţean îşi doreşte să obţină finanţarea şi pentru proiectul cu tren-tramvaiul despre care vorbea zilele trecute: „Ţinta asta (de 200 de milioane de euro – n.r.) poate să fie foarte uşor mişcată în sens pozitiv dacă reuşim să facem acel proiect într-o asociere, într-un ADI, Reşiţa cu Timişoara, Consiliul Judeţean Caraş-Severin, Consiliul Judeţean Timiş, şi să reabilităm sau să modernizăm calea ferată Reşiţa-Timişoara, Reşiţa-Berzovia-Oraviţa-Anina. Acel faimos tren-tram despre care spuneam să putem să facem aceste trasee într-un timp foarte scurt. Sau un reşiţean să poată să plece cu tren-tramul de aici şi să ajungă la Oraviţa-Anina pe calea ferată din Banatul Montan. De ce spun asta? Pentru că acest proiect deja l-am calculat ca dimensiuni, în prefezabilitate, şi înseamnă cam 300 de milioane de euro. Asta ar fi excedent faţă de ţinta noastră de 200 de milioane pe care ne-o propunem. Dar asta este altă poveste. Aici facem demersuri frecvent către Ministerul Dezvoltării, să accepte în finanţare acest tip de asocieri. Şi Timişoara, Arad, Oradea, Cluj, prin Alianţa Vestului, tot asta vor să facă“.
JCS-Antoniu Mocanu