REŞIŢA – Vestea cea bună vina din partea primarului Ioan Popa, care a ţinut să le amintească reşiţenilor că deja este în derulare proiectul pentru primul tronson de linie, cel din Govândari.
„A fost semnat ordinul de finanțare pentru achiziționarea celor 13 tramvaie cuprinse în Proiectul de Mobilitate Urbană depus spre finanțare de Primăria Reșița, în cadrul apelului cu numărul POR/2018/4/4.1/3/, Obiectivul specific 4.1 «Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabil㻓, nota şeful administrativului reşiţean pe o reţea de socializare.
Edilul a prezentat şi fişa Fazei 1 a proiectului de modernizare a transportului public electric şi de amenajare a infrastructurii de transport nemotorizat în municipiu, potrivit căreia, în Govândari, vor fi amenajate şapte staţii de-a lungul unui coridor urban de 3,7 kilometri, de tip median, două cu peroane laterale, pentru asigurarea unor condiţii moderne de aşteptare în siguranţă, protejat, cu facilităţi de informare şi acces moderne. Calea de rulare va fi dublă şi va porni din interiorul depoului. Vor fi realizate o hală de reparaţii, una de garare, una de vopsitorie şi spălătorie, dar şi o serie de ateliere. Se estimează că iniţiativa, care a demarat în 10 iulie, îşi va încheia lucrările în 30 noiembrie 2.023.
Asta nu înseamnă că, dacă s-a obţinut semnătura pentru banii de tramvaie, Reşiţa se va trezi cu garniturile fără să avem linia. De fapt, asta a ţinut să sublinieze, nu o dată, şi primarul Ioan Popa. Achiziţionarea celor 13 tramvaie bidirecţionale, cu lungime de 18 metri – pentru care există un buget de peste 118 milioane de lei –, se face de către Ministerul Dezvoltării pentru Reşiţa, prin intermediul platformei SICAP. De acolo am putut afla şi de singurul ofertant, corporaţia turcă Durmazlar Makine, însă mai sunt paşi serioşi până la tramvaie. Pentru data de 22 octombrie au fost programate evaluări financiare şi tehnice, după care urmează luarea unei decizii şi atribuirea contractului.
Subiectul eventualităţii venirii tramvaielor înaintea liniei a generat reacţii pe reţelele de socializare, mai ales că garniturile ar putea ieşi din garanţie înainte să fie folosite. Motiv pentru care Gelu Ardeleanu, directorul tehnic al Transport Urban Reşiţa, a explicat: „Perioada de garanție a tramvaielor este validă din momentul în care acestea intră în exploatare. Tramvaiele (…) nu se află pe stocul producătorului. Producția începe după semnarea contractului de execuție. Această perioadă este în principiu astfel stabilită încât să se coreleze cu perioada de execuție a infrastructurii. Perioada de refacere a căii de rulare este aproximativ aceeași cu termenul de livrare a tramvaielor. E logic că lucrările încep dinspre depou. Liniile de garare sunt proiectate să asigure o bună protecție a ramelor“.
Cu alte cuvinte, nu avem motive de îngrijorare. Ordinul de finanţare este un pas înainte făcut pentru tramvaie.
Antoniu Mocanu