Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Este vorba despre acele tramvaie-tren care ar urma să pună Reşiţa pe calea turismului, interconectând-o cu Timişoara. Primarul Reşiţei crede că este de evitat exemplul „aborigenilor timişoreni“, afectaţi de o dezvoltare haotică, infrastructura fiind lăsată în urmă pentru că autorităţile n-au putut ţine pasul, iar oraşul fiind sufocat de „tipologii de oameni care acceptă să lucreze pe salarii minimale în automotive“.

În ultima perioadă, se întâmplă multe lucruri frumoase pe malurile Bârzavei, iar reşiţenii nu se mai pot plânge că n-au decât un trotuar cu stâlpi noi şi balustradă. Însă planurile de urbanism ale primarului Ioan Popa pentru Cetatea de Foc sunt cu mult mai măreţe.
„Aş pleca de sus în jos, ce vreau eu, ce mi-am dorit eu personal, a mărturisit şeful administrativului reşiţean, în cadrul unei discuţii purtate în cadrul unei sesiuni Urban Talks. Mi-am dorit să fac oraşul ăsta un oraş butic, poate sună bizar însă oraşul are aşa o aşezare colinară frumoasă, pe o vale a râului Bârzava, în amonte avem patru lacuri artificiale şi muntele Semenic, şi în jurul oraşului este o zonă colinară împădurită masiv, încât este un oraş care, dacă vreţi să-l compar ca şi geografie, poate să fie asemuit cu Innsbruck-ul sau cu Salzburg-ul, ca şi poziţionare geografică. Am văzut că este o tendinţă Timişoara, Cluj, Iaşi, Craiova, Galaţi, să creştem, să dinamizăm, să aducem mai mulţi investitori, să aducem mai multă populaţie în oraş. Eu personal, vă spun, nu sunt adeptul acestei strategii pentru că am văzut că ea pune probleme deosebite“.

Edilul a dat exemplul Timişoarei, pe care nu-l consideră demn de urmat: „În momentul în care tu te dezvolţi economic cu o dinamică foarte, foarte bună, dar nu reuşeşti să pui infrastructura în acelaşi ritm, enclavizezi în jurul oraşelor, unde nu ai control. Pentru că sunt comune care au UAT-urile lor, de sine stătătoare, şi dau tot felul de autorizaţii pentru cartiere şi blocuri, şi creezi un haos total. Şi această populaţie care vine de unde vine îţi sufocă oraşul! Nu vreau să discut acum ce tipologie de oameni vine să lucreze pe lefuri minimale la automotive sau mai ştiu eu la ce. Şi aborigenii timişoreni, cum le spun eu, se supără. Zic: domne, eu fac de aici până acolo 45 de minute, când ar trebui să fac zece minute. Nu-i în regulă! Şi atunci, eu nu încurajez dezvoltările astea cu o dinamică puternică a oraşelor“.

Ioan Popa are alte planuri pentru Cetatea de Foc: „Eu vreau să fac Reşiţa un oraş butic, vreau să mă bucur, între ghilimele, de istoria industrială a acestui oraş şi să o pun în valoare din punct de vedere turistic. Şi avem, slavă Domnului, am identificat acum printr-un proiect european, peste o sută de obiective care merită a fi vizitate în Reşiţa şi în jurul Reşiţei. Şi ataşăm acel aqualand în oraş, lângă mall-ul pe care-l face Ceetrus-ul, şi sus pe Semenic punem instalaţia asta de telegondolă, cu pârtii înzăpezite artificial şi cu partea de biciclete, de downhill, de mountain bike pe perioada de vară, astfel încât să atragem o anumită tipologie de oameni în zona noastră. Acum, ca să facem asta, avem de rezolvat câteva probleme. O dată este vorba despre interconectarea zonelor urbane. Distanţa Reşiţa-Timişoara, de 100 de kilometri de cale ferată, astăzi se parcurge în două ore şi jumătate. Ea ar trebui să se parcurgă cam în 40-50 de minute şi încercăm să facem un proiect. Am discutat la nivel de ADR, cu Sorin Maxim, cu colegii noştri de la Timişoara, să facem un proiect împreună cu Timişoara, împreună cu consiliile judeţene, astfel încât să putem să interconectăm zone de care să se bucure toată lumea. Şi eventuale persoane din Reşiţa care ar merge să lucreze la Timişoara, şi eventuale persoane din Timişoara sau care vin în aeroportul de la Timişoara, care vor să beneficieze de turismul din Banatul de Munte. Ăsta e un aspect şi aici am făcut paşi concreţi, adică suntem pe cale să achiziţionăm două, trei tram-uri din Germania, prin intermediul unui reşiţean plecat acolo şi care este foarte dornic să ne spirijine. Lucrează în administraţie publică, în zona Baden Baden. Şi cu aceste trei tram-uri ne vom licenţia. Ăsta este pasul 1, să facem licenţă de transport pe cale ferată. Şi o voi da societăţii de transport a Reşiţei. Şi atunci, mai departe, împreună cu o firmă din Berlin, vom încerca să facem în trei faze dezvoltarea: legătură Reşiţa-Timişoara, legătură Reşiţa-Oraviţa-Anina pe cale ferată, să mergem pe acel Semering, pe cea mai veche cale ferată montană din România, făcută prin 1870-1880, şi evident că vreau să conectez şi zone industriale din oraş, prin intermediul acestui tren-tram“.

JCS-Antoniu Mocanu

15 Comments

  1. Din pacate visul frumos cu trenul pana la Timisoara in 40-50 minute este foarte greu realizabil.
    Din cate se stie, tronsonul Resita-Timisoara este inchiriat de Regiotrans.
    Oare crede ca cei de la RegioTrans o sa-l lase pe Popa sa se plimbe cu tramvaiul pe langa rablele lor?
    Oare legea prevede ca licenta de exploatare a liniilor de cale ferata sa fie impartita?
    In alta ordeine de idei, linia de cale ferata Resita-Timisoara nu a mai fost intretinuta de pe vremea cand era in exploatare la CFR. Este cam praf.
    Sunt in stare cei de la TUR Resita sa asigure intretinerea liniilor astfel incat trenul-tramvai sa ruleze in siguranta cu peste 120 km/h ?
    Cred ca nu este suficienta achizitia celor 3 tramvaie-tren.
    Ideea este frumoasa.

    • Multilateral dezvoltatul GGii , va felicit pentru comentariul cu numarul 1 milion…. Sunt curios ce pregatire profesionala aveti? Se pare ca stiti despre tot si toate mult mai bine decat noi, muritorii de rand. Astept ziua in care o sa vad o reactie pozitiva din partea dvs. sau poate un subiect care va multumeste… Pana atunci doar asa sa stiti ca nu rezolvati nimic cu comentarii pe un website 🙂

  2. Eu tot nu pricep cum având chirii mici, avand zona asta de care vorbeati care este exact pe profilul angajatilor in IT cum de nu isi deschid firme cu acest profil filiale sau puncte de lucru in Reșița existand tot ce trebuie. Mi-e greu sa cred ca tipul de angajat IT se simte comod in inghesuiala din Cluj sau Timisoara cand aici se da jos din pat si se arunca in lac sau se da cu sania, schiurile, bicicleta, face o drumetie….

    • Corect punctul de vedere. Dar totusi se pare ca spalatilor pe creier de la multinationale le place inghesuiala si aerul poluat. Distractie sa fie!

  3. adevar graieste gura visatorului…daca ati vedea ce curatenie e pe trenurile Regio ruta Timisoara Resita ar trebui sa mergeti cu 10 masti pe fata si 3 perechi de viziere.La toaleta va puteti face nevoile pe holul dintre vagoane.sa nu luati vre-un virus din asa zisa toaleta a trenului .Calatorie placuta!

  4. E adevarat ca la Timisoara e aglomerat,salariile in domeniul automotive sint mici, chiriile mari, dar oameni nu se muta de drag,se muta deoarece in Resita au perspective minime de dezvoltare,salariile sint mici,in institutiile de stat e prezent nepotismul,se promoveaza in general oameni slab pregatiti si de o calitate morala indoielnica.Proiectele megalomane au avut si cei care au vrut sa cuceresca lumea si pina la urma s-a ales praful de ele.De la trei banci o alee si doua parcuri pina la port la Birzava pe canalul Birzava-Rin mai e mult,asa ca asfaltati intai strazile,opriti taierile de padure din jurul orasului, rezolvati maidanele di jurul BCR, face-ti o vizita pe strazile din jurul centrului,respectiv spatele Casei de cultura care nu au mai fost reabilitate de 45 de ani,ca sa nu zic, ca mai sint strazi de pamint. Banuiesc ca se vede gara de sud de la primarie care daca nu ar mai circula trenurile spre Caransebes ar fi piesa de muzeu.Nimeni din toata conducerea judetului nu a fost in stare sa ajunga la o intelegere cu operatorul feroviar care efectueaza transportul pe relatia Resita -Timisoara ca acesta sa aiba ca si destinatie finala gara Resita Sud.CALATORII SI STUDENTII ODATA AJUNSI IN GARA DE SUD;SE DESCURCA FIECARE CUM POATE SAU IAu TAXIUL.EVIDENT CA ASTA NU INTERESEAZA PE NIMENI, E UN LUCRU PREA SIMPLU;NU E UN PROIECT GRANDIOS SI VIZIBIL DESPRE CARE SE POATE SCRIE SI CREA O IMAGINE. CE ORAS DIN LUME NU ARE MIJLOACE DE TRANSPORT DINTR-O GARA PRINCIPALA, CA TOT VA LAUDATI CA SUNTETI UMBLAT IN LUME,A-TI VAZUT ASA CEVA IN GERMANIA? OARE CEI DIN FAMILIILE ACESTOR INDIVIZI CARE CONDUC DESTINELE ORASULUI MERG SI EI PE JOS , CU TROLERUL DE LA GARA LA VICTORIA PE PLOAIE SAU NOAPTEA PINA AJUNG LA UN MIJLOC DE TRANSPORT URBAN, CA SA VADA CE INTERESNT ESTE ?IL INVIT PE DOMNUL PRIMAR SA INCERCE,VA RAMANE CU O IMPRESIE ,,PLACUTA’ ‘.POATE VA VINE O IDEE STRALUCITA SI LE DA-TI PATINE CU ROTILE SAU UN SKATEBOARD ELECTRIC.PE VREMURI EXISTA TRANSPORT SPRE GARILE ICLUSIV NOAPTEA LA TOATE TRENURILE,IN LOC SA EVOLUAM AM INVOLUAT.VORBIM DE ORAS SMART SI VORBIM DEPRE TRANSPORT CU NAVETE SPATIALE DE LA TIMISOARA LA RESITA DAR NOI NU AVEM UN AUTOBUZ PRAPADIT CARE SA NE DUCA DE LA GARA SPRE CASA,ESTE CA SI CUM AI VORBI DE LUMINA LED CIND NU AI CURENT.

    • Mă nene , bine le zici 👍scurt și la subiect , str noastre lasă de dorit , tot așa și transportul in comun , nu m-ai vorbim de investiții s-au investitori , supermarketurile sunt pe primul loc , tot așa sunt și tăierea maselor lemnoase care dispare pe zi ce trece tot mai mult fărădelege din parcul national cheile Caraș ,Nera și Semenic . Locuri de munca puține și prost plătite , oare chiar visăm cu ochi deschiși 😂😂

  5. asezarea resita e condusa de slugi comuniste care traiesc si ei cum pot de pe spatele populatiei,,,adica din impozite si taxe.ce investitii vreti?

  6. Sa ma ierte Dumnezeu….un singur cuvand imi vine in minte-DELIR ! E frumos sa visezi,nu te costa nimic,dar atunci cand realitatea te contrazice flagrant,iti pui niste intrebari….multe intrebari!Deocamdata…..un raspuns este cert….aceste vise minunate,frumoase, dar total irealizabile in realitate ,nu sunt decat un simplu DELIR,ca sa ma exprim elegant…As putea spune si VISE UTOPICE!Cu durere in suflet,ca resitean de o viata ce sunt,spun aceste lucruri…mi-au dat lacrilile de ras,nu de emotie,va rog sa ma credeti.Cine poate crede asa ceva? RESITA-ORAS BUTIC?Doamne fereste!

  7. Dialog imaginar: -Doamne, vezi garniturile alea de tren?
    – Da, dar ce face-ti cu ele ?
    – Sint pentru,aeroport, Doamne.
    – Ave-ti aeroport ? ca nu-l vad
    – E pe lac la Valiug,sint deja acolo hidroavioane F 16 articulate,fara
    pista de decolare, facem economie la cauciucuri.
    – Dar topoganul cu apa din dealul Golului,la ce il folositi ?
    -Daca te dai pe el ajungi direct in Bega aproape de catedrala,dar deocamdata asteptam fonduri
    pentru costume antiacvatice.
    – Cind am sa refact din nou gradina raiului am sa o fac gradina butic,poate asa scapa Adam de
    ispita si nu mai ia mere de la Eva,ca le gaseste la butic,unde mai pui ca pe sarpe il bag la pet-schop
    asa ca rezolv problema asta definitiv.Cum de nu m-am gindit la asta din prima zi de creere,mai bag
    si un TREN-TRAM-DRIC spre iad si am rezolvat problema cu transportul spre iad,ca tot se plingeau
    dracii ca le vin clientii obositi de atita drum pe jos.
    -Doamne,dar mai avem si alte minuni.
    -Lasa-ti,e destul mi-ati incurcat deja planurile pe o mie de ani.
    Ferice de voi, ca aveti asa conducatori…… saraci cu duhul, caci a venit vremea lor si a lor v-a fi
    imparatia institutiilor.

  8. Acum 4 ani nimeni nu credea ca Popa poate schimba atatea lucruri in oras, si uite ca s-a putut. Cu perseverenta se vor schimba si altele, iar daca nu iti impui tinte inalte din care sa rezolvi macar jumatate, baltesti ca si in cei 30 de ani de la revolutie pana la Popa. Cei care traim in Timisoara stim ca Popa are dreptate cu dezvoltarea haotica, problema e ca Resita e frumoasa pentru slujbasii de la stat, bine platiti, pentru ca cei de la privat sunt mai prost platiti ca si cablistii din Timisoara. Nu e nevoie sa aduci tot felul de investitori ca Robu la Timisoara, dar de cativa strategici e, pentru ca altfel prin supermarketurile din Resita vor face consumatie doar slujbasii de la stat iar restul vor face coada la autocare spre Germania. Nu-l acuzam pe Popa ca nu a putut aduce investitori mari, vor veni si ei odata cu dezvoltarea zonei. Succesuri in continuare primarului!

Adaugă comentariu