REŞIŢA – Edilul vorbeşte despre o ţintă de 250 plus 300 de milioane de euro şi promite că, deşi proiectele vor fi, numeric, la jumătatea primului mandat, ele vor marşa pe inovare-cercetare, vor fi generatoare de afaceri şi, implicit, de locuri de muncă!
Întrebat despre planurile în direcţia fondurilor europene, primarul Ioan Popa a precizat: „O spun cu bucurie, spre deosebire de iulie 2016, când eram ca picat din lună aici şi nici nu ştiam ce aveam, după care am descoperit că nu avem nimic pregătit – mă refer la studii de fezabilitate, materialele cu care de fapt te duci să accesezi fonduri europene –, în acest mandat avem deja trimise la Timişoara, la ADR, patru fişe de proiecte europene şi lucrăm la alte studii de fezabilitate deja, astfel încât în 2021, anul viitor, când se deschide ciclul financiar 2021-2027 să fim deja porniţi la drum. Aceste patru fişe de care vă spuneam pot fi finanţate studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice deja, în preîntâmpinarea ciclului 2021-2027, şi vom porni în mare forţă! Şi asta e bucuria mea că nu mai pierdem timpul. În mandatul trecut, abia prin 2017, la final de an, prin 2018 am putut să depunem proiecte, deci am pierdut practic doi ani“.
Şi chiar dacă s-a pierdut timp preţios, Nelu Popa mărturiseşte că în jumătatea de mandat rămasă a avut multe proiecte scrise, peste 40, sumele atrase prin contracte ridicându-se undeva la 160 de milioane de euro. Însă situaţia se va schimba.
„Spre deosebire de acel ciclu financiar, în următorul ciclu vom avea mai puţine proiecte, însă de o consistenţă mult mai mare. Estimăm că vom avea undeva la 20 de proiecte în ciclul următor financiar, dar ele vor însuma – dacă facem abstracţie de proiectul cel mai mare pe care-l am în minte, de reabilitare, de modernizare a căii ferate Reşiţa – Berzovia – Timişoara – Aeroport şi Reşiţa – Berzovia – Grădinari – Oraviţa – Anina – ţinta noastră este să atragem 250 de milioane de euro. Acel mare proiect în care vom lucra în patru – Consiliul Judeţean Caraş-Severin, Consiliul Judeţean Timiş, Primăria Reşiţa, Primăria Timişoara –, plus CFR, doar el se cifrează undeva la 300 de milioane de euro“.
Edilul a subliniat că ne putem aştepta undeva la vreo „20 de proiecte, dar de data asta sunt centrate mai mult spre inovare-cercetare. Şi sunt proiecte generatoare de afaceri, de business. Este de fapt ţinta mea ca în următorii patru ani să reuşim să atragem activităţi economice în oraş. Ca să vă dau un exemplu, la institutul de proiectări de pe Calea Caransebeşului vrem să facem un cluster, împreună cu Babeş-Bolyai de la Cluj şi o să atragem şi doi operatori economici de la Cluj. Am validat plata avansului către lichidatorul institutului de proiectări, de la Timişoara, de 125 de mii de euro. Ăsta este genul de proiecte pe care vom marşa foarte mult astfel încât să reuşim să creăm locuri de muncă“.
În toate aceste planuri, primarul spune că partener ne va fi ADR Vest, „cu excepţia proiectului cu Calea Ferată, care se va face prin intermediului Programului Operaţional de Infrastructură Mare, care e gestionat de o altă entitate decât ADR-ul“.
JCS-Antoniu Mocanu