REȘIȚA – Tramvaiele din Reșița au devenit un exemplu de eficiență și viziune în modernizarea transportului urban din România!
La nici un an de la relansarea serviciului, acestea transportă zilnic peste 13.000 de călători și au atins deja pragul de două milioane de pasageri. Anunțul a fost făcut de Laurențiu Stanciu, directorul general al Transport Urban Reșița (TUR), în cadrul evenimentului „Zilele Feroviare 2025“, desfășurat la București. În aceeași conferință, Societatea de Transport București (STB) a prezentat amploarea și provocările modernizării transportului electric din Capitală – un contrast interesant între viteza de implementare a Reșiței și dimensiunea uriașă a proiectelor din București.
După o pauză de 11 ani, Reșița a reintrodus tramvaiul la finele anului 2024, printr-o investiție integrată de 110 milioane de euro, finanțată din fonduri europene. Proiectul a transformat complet axul principal al orașului, cuprins între Bulevardul Republicii și Reșița Montană, modernizând infrastructura de tramvai, drumurile, trotuarele, pistele de biciclete și spațiile verzi. Rețeaua are 8,3 kilometri de cale dublă și aproape doi kilometri de cale simplă în depou, fiind construită de la zero de compania PORR Construct. Transportul este asigurat de 13 tramvaie bidirecționale produse de compania turcească Durmazlar și achiziționate de Ministerul Dezvoltării, completate de 10 autobuze electrice.
Relansarea transportului electric a avut efecte imediate: veniturile TUR au crescut cu 30%, iar interesul publicului s-a menținut constant încă din primele luni. Luna aceasta, serviciul de transport din Reșița va fi integrat în platforma Google Maps, ceea ce le va permite călătorilor să urmărească în timp real circulația tramvaielor și autobuzelor electrice și să își planifice mai eficient deplasările. „Reșița a trecut de la lipsa totală a transportului electric la un sistem modern, digital și sustenabil. Este o dovadă că și orașele mici pot deveni modele naționale.“, a declarat Laurențiu Stanciu.
În Capitală, situația este diferită, infrastructura rămânând una dintre marile probleme ale Capitalei. Multe linii de tramvai au peste 40 de ani, în special în estul orașului, iar defecțiunile ajung uneori la câteva sute într-o singură zi. Pentru siguranța călătorilor, STB a fost nevoită să suspende temporar circulația pe unele porțiuni.
Diferența dintre Reșița și București nu este una de viziune, ci de scară și ritm. Reșița a reușit, în mai puțin de un an, să transforme complet un sistem de transport inexistent într-un exemplu de bune practici, cu infrastructură nouă, flotă modernă și digitalizare completă. Bucureștiul, în schimb, lucrează la o rețea uriașă, moștenită din alte decenii, pe care o modernizează gradual, în condițiile unei aglomerări urbane și administrative mult mai complexe.
JCS-Denis Dutca